Internacional

Apareix mort un extreballador de Boeing que havia criticat públicament la companyia

John Barnett havia denunciat el nivell baix dels estàndards de producció de l'empresa i dels seus controls de qualitat i seguretat

2 min
Un Boeing 737 MAX, abans de la prohibició d'operar

Un antic empleat de Boeing conegut per haver criticat públicament els estàndards de producció de la companyia nord-americana d'aviació ha estat trobat mort, segons ha informat la BBC. Es tracta de John Barnett, que era a Charleston (Estats Units) per testificar en un cas contra el gegant aeronàutic. El seu cos ha estat trobat sense vida dins del seu cotxe al pàrquing de l'hotel on s'allotjava. En aquest sentit, l'oficial forense del comtat d'aquesta població de Carolina del Sud ha confirmat que l'home de 62 anys hauria mort a causa del que sembla una ferida autoinfligida aquest dissabte, 9 de març, en un aparent suïcidi, tot i que la policia continua investigant el cas.

Barnett havia treballat per a la constructora d'aeronaus durant 32 anys, fins a la jubilació, l'any 2017, per motius de salut. Des del 2010 era gerent de qualitat a la planta de North Charleston, que fabrica el 787 Dreamliner, un avió de passatgers d'última generació utilitzat principalment en rutes de llarga distància. Va ser aleshores quan va informar que treballadors sota pressió havien estat instal·lant peces de baixa qualitat als avions a la línia de producció. A més, dos anys després de jubilar-se va revelar que Boeing havia accelerat la producció de diversos d'aquests avions, cosa que posava en risc la seguretat dels passatgers.

Segons Barnett, els sistemes d'oxigen d'emergència dissenyats per a aquests models d'aeronau per a vols de llarga distància tenien una taxa d'error del 25%. És a dir, que una de cada quatre mascaretes d'oxigen podria no funcionar en cas d'emergència si l'avió patia una despressurització de la cabina. 

Boeing, sota escrutini de les autoritats

El Departament de Justícia dels Estats Units (EUA) ha obert una investigació criminal a Boeing per l'incident que va tenir lloc al gener quan un avió del model 737 Max 9, fabricat per la companyia i operat per Alaska Airlines, va perdre una porta en ple vol. A més, el mateix mes un altre 737 d'una aerolínia japonesa va haver de girar cua després que es detectés una esquerda en una finestreta. Una eterna maledicció, ja que l'octubre del 2018, un avió Boeing 737 Max 8 de l'aerolínia indonèsia Lion Air es va estavellar pocs minuts després d'haver-se enlairat. L'accident va causar la mort de 189 persones. I menys de sis mesos després, el març del 2019, els problemes tècnics al mateix model van causar la mort de 157 persones més en un incident molt semblant durant un vol d'Ethiopian Airlines, entre Addis Abeba i Nairobi.

D'aquesta manera, la mort de John Barnett es produeix en un moment en què el fabricant d'avions americà continua sota escrutini de les autoritats dels Estats Units i afronta una crisi reputacional considerable. Prèviament, Boeing havia rebutjat les acusacions d'aquest antic responsable de la planta on es fabricava l'esmentat model. Tanmateix, una revisió de l'Administració Federal d'Aviació va avalar algunes tesis de Barnett, que va emprendre una llarga acció legal contra l'empresa. A partir d'ara, arran de la seva mort, s'obre un nou cas.

stats