Fa quatre mesos que el Servei de Salut investiga per què no estan operatius els nous avions ambulància

Actualment el servei s'està duent a terme amb un model anterior al que l'empresa s'havia compromès 

El Servei de Salut fa quatre mesos que va obrir un expedient de revisió de contracte a l'UTE Habock i Urgemer, que l'any 2018 va guanyar el concurs per dur el "Servei de Transport Sanitari Aeri de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears", per no posar en marxa els dos avions ambulància B250 en el període establert en el contracte, segons ha informat el gerent del 061, Antoni Bellver, a l'ARA Balears. 

Com ha avançat  Aviación Digital i ha pogut confirmar l'ARA Balears, els avions, que formaven part d'un contracte de més de 25 milions d'euros, encara no estan en funcionament, però sí que s'està oferint el servei amb un model anterior (el B200) al que l'empresa s'havia compromès. "El servei s'està duent a terme amb totes les condicions de seguretat necessàries" ha remarcat Bellver.  

El gerent ha explicat a l'ARA Balears que l'empresa tenia fins a final de maig per posar en marxa aquests dos avions i que, quan no es va complir el termini, varen obrir un expedient per revisar el contracte. Ara, assegura, hauran d'investigar si el retard ha estat per motius aliens a l'empresa o si hi ha hagut irregularitats. Segons Bellver, tenen els avions des de principi d'any però encara no estan preparats per començar el servei. "El procés d'acreditació és molt complex, però crec que en breus ja estaran operatius", ha dit el gerent. Bellver ha confirmat que aquest divendres es reuniran amb l'empresa per esclarir els fets.

El mes de setembre de l'any 2017 la Conselleria de Salut del Govern de les Illes Balears va presentar un nou concurs per poder disposar de dos avions ambulància nous. En aquest nou concurs per renovar la flota, hi havia dues modificacions molt específiques. Les aeronaus havien de tenir menys de deu anys d'antiguitat i el total d'hores contractades havia de ser de 7.500 en quatre anys.

En el concurs hi participaren l'UTE Habock i Urgemer, per una banda, i Babcock per una altra, que havia dut el servei els darrers anys. Segons Aviación Digital, les dues empreses varen presentar ofertes econòmiques molt similars, per això l'antiguitat dels avions i les hores de vol provocaren que l'UTE guanyàs el concurs. En aquest sentit, el gerent del 061 ha dit que les aeronaus havien de tenir menys de deu anys en el moment de la firma i "els que s'estan utilitzant ara, els B200, complien aquest punt, encara que ara puguin superar els deu anys". 

Per la seva banda, el Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries (SEPLA) ha assegurat a l'ARA Balears que ja han demanat una reunió amb la Conselleria per totes les denúncies que han rebut per part dels pilots. A més de l'antiguitat dels avions, el sindicat ha denunciat que també hi ha irregularitats en els helicòpters, que no estan habilitats per fer vols instrumentals (quan s'ha de sortir a volar amb una visibilitat reduïda). 

 

EDICIÓ PAPER 07/12/2019

Consultar aquesta edició en PDF