Publicitat
Publicitat

Neix iQuiosc.cat, el quiosc virtual de les publicacions en català

Neix amb prop de 150 capçaleres, entre les quals hi ha l’ARA

La presència de publicacions en català a la xarxa ha fet aquesta setmana un pas rellevant amb la posada en marxa d’iQuiosc.cat, una plataforma que neix amb més d’un centenar de capçaleres, entre diaris, revistes, premsa comarcal i gratuïta. Aquest quiosc virtual permet comprar un número solt de qualsevol publicació o també subscriure-s’hi. Els exemplars descarregats es poden llegir després a l’ordinador o les tauletes (d’Apple, tot i que pròximament també d’Android). L’ARA forma part d’aquesta plataforma des que es va estrenar, dijous.

“Es tracta d’una plataforma comercial, però és també un servei públic -explicava a aquest diari Lluís Gendrau, president de l’Appec, l’associació que aplega les revistes en català-. És una estructura d’estat, perquè ens permet treballar amb autonomia i no haver de passar per altres plataformes opaques o poc respectuoses amb el mercat català com passava fins ara. I, a més, visualitza la potència editorial del país”. L’Appec és una de les tres associacions de premsa que ha promogut aquest projecte, juntament amb l’ACPC (premsa comarcal) i l’ACPG (premsa gratuïta i digital).

Els responsables de l’iQuiosc creuen que el nombre de capçaleres disponibles s’anirà ampliant fins a abastar aviat la pràctica totalitat de les 340 publicacions en paper que apleguen entre revistes (unes 130), comarcals (110) i gratuïtes (100), a banda de diaris i publicacions institucionals.

La secretaria de Comunicació del Govern estimularà el creixement d’aquest quiosc virtual: en la convocatòria d’ajuts estructurals de l’any que ve sumarà punts el fet de ser-hi present. “Amb aquest quiosc la premsa en català pot entrar en el terreny de la normalitat -explicava a l’ARA el secretari de Comunicació, Josep Martí-. I moltes revistes petites i mitjanes no tenien cabuda en el sistema de quioscos virtuals existents; així que això aporta una solució evident”.

Per Gendrau, un dels reptes que tenen els editors de premsa catalans és aconseguir nous públics a través dels nous canals de distribució: “La plataforma permet arribar a audiències diferents de les tradicionals, provar noves vies de promoció i també explorar la idea de crear tarifes planes, de manera que amb una única compra es pugui accedir a totes les capçaleres d’un lloc o d’una especialització. El que queda clar és que és una xarxa pròpia, independent del paper i, sobretot, complementària”.

L’iQuiosc també vol ser el vehicle preferent per assegurar la presència de les publicacions en català a la xarxa de biblioteques del país. Per això ja ha signat un acord amb la Generalitat perquè els exemplars puguin arribar a totes les biblioteques catalanes. “A més, l’iQuiosc pot ser una bona eina per a la internacionalització”, detalla Gendrau. O per arribar als catalans que s’han desplaçat a l’estranger, per feina o altres motius.

Les associacions es federaran al maig

L’iQuiosc.cat és el primer projecte que les tres associacions de premsa -revistes, comarcal i gratuïta- emprenen de manera federativa. La idea de crear una única entitat que aplegui la feina de promoció de la premsa en català fa sis anys que es va començar a gestar i tot apunta que culminarà el 21 de maig, quan es faci oficial la signatura de la constitució d’una federació que aplegui l’Appec, l’ACPC i l’ACPG.

De moment, les tres entitats s’han posat d’acord en la redacció d’una acta fundacional que l’Appec ja ha referendat en assemblea i que s’espera que les altres dues associacions aprovin també en els quinze dies vinents. La intenció és presentar aquesta federació coincidint amb la celebració de la Nit de les Revistes.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 10/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF