Vox torpedeja la limitació de cotxes a Mallorca del PP: "Cap espanyol ha de pagar una taxa per entrar a l'illa"
Llorenç Galmés intenta aconseguir el suport de l'esquerra per enviar al Parlament una proposició de llei com la que ja tenen les Pitiüses
PalmaTot i que els plans del president del Consell, Llorenç Galmés, eren tenir aprovada aquesta tardor la proposició de llei per intentar controlar l'afluència de vehicles a Mallorca i enviar-la al Parlament, el text encara no disposa de prou suport polític al Consell de Mallorca. El partit que més s'hi oposa és Vox, fins al punt que de moment fa impensable que el PP pugui comptar amb els seus vots. "No podem acceptar de cap manera que es posi una taxa als ciutadans espanyols per entrar amb el seu cotxe a Mallorca. Cap espanyol ha de pagar una taxa per entrar a l'illa", ha explicat el portaveu de la formació a la institució insular, Toni Gili, a l'ARA Balears.
Galmés comptava d'aprovar la norma pel Parlament a principis del 2026 per poder-la implantar l'any que ve, però aquesta temporalització no està clara perquè Vox no facilita l'aprovació del text i l'esquerra no acaba de "posar-se a tir", segons diverses fonts coneixedores de les negociacions.
La base de la proposta de la Direcció Insular de Carreteres –responsable del text– és la imposició d'una taxa dissuassiva per a vehicles no residents, com ja han implantat Eivissa (2025) i Formentera (2019). Els residents, serveis essencials, transport de mercaderies i vehicles oficials en quedarien exempts, però Vox vol que s'excloguin tots els vehicles de ciutadans espanyols. "No acceptam que hi hagi espanyols de primera i de segona" ha dit Gili.
Els serveis jurídics del Consell són conscients que aquest posicionament polític no encaixa amb l'ordenament jurídic europeu, que estableix la lliure circulació de persones i mercaderies entre estats membres. D'aquesta manera, només es poden posar taxes si es tracta de manera igualitària tots els ciutadans de la UE. "Som conscients que, com va passar amb el tren de Sóller, si es posa una restricció diferent dels espanyols de la resta d'europeus, la justícia ho tombaria. Nosaltres no hem proposat aquesta fórmula. És l'equip de govern qui ha de trobar una proposta que no vagi en contra dels nostres principis", ha sentenciat Gili.
Negociacions discretes
Aquest estiu hi ha hagut negociacions discretes entre el PP del Consell i els partits de l'esquerra, que esdevenen imprescindibles, ja que Vox no sembla disposat a canviar d'opinió. "El Pi s'hi ha manifestat a favor, però no basta. Necessitam que s'impliquin els partits de l'esquerra", ha explicat una font del Consell. En aquesta mateixa línia, fonts properes a la negociació han admès que "de moment no s'ha pogut concretar el suport ni del PSIB ni de MÉS per Mallorca".
En el cas de la formació ecosobiranista, els seus portaveus han manifestat en diverses ocasions que calen “mesures valentes i reals" i han condicionat el seu vot a la retirada del recurs sobre el BUS-VAO i activar el traspàs competencial.
A l'hora de reclamar la implicació de l'esquerra, el PP argumenta que "hi ha una majoria social que demana reduir la pressió dels vehicles". "En el cas de la proposició que va arribar del Consell d'Eivissa, que era molt semblant, el PSIB i MÉS per Mallorca hi varen votar a favor en el Parlament, i això en va fer possible l'aprovació", han recordat.
Sostre de vehicles
La proposta del PP parteix d'un estudi de càrrega que fixa un màxim d’entre 834.263 i 863.061 vehicles. Això significa que sobren entre 93.000 i 122.000 cotxes respecte dels que circulen actualment a Mallorca. L'esborrany del text que Galmés va entregar als partits de la institució insular explica que el ple del Consell decidirà cada any quin és el sostre màxim de vehicles que poden circular a l’illa, sempre segons un informe tècnic. A més, els cotxes que entrin a l'illa per mar necessitaran una autorització prèvia del Consell, vinculada al pagament de la taxa.
Eivissa té la llei aprovada
El Consell d’Eivissa va impulsar una proposició de llei per controlar l’afluència de vehicles a l’illa durant la temporada alta i la va remetre al Parlament el 13 de maig de 2024. El Ple del 29 d’octubre de 2024 en va aprovar definitivament el text. La norma es va publicar com a Llei 5/2024, d’11 de novembre, i habilita el Consell per fixar una quota de vehicles, exempcions i un règim sancionador.
Per a l’estiu de 2025, el Consell ha marcat una quota màxima de 20.168 vehicles no residents al dia (exclosos els residents), de l'1 de juny al 30 de setembre. El repartiment inclou 16.000 rent a car, 4.048 turismes de visitants i 120 per a residents de Formentera que hi accedeixin amb vehicle. Es preveu una taxa diària i un registre i autorització previs per entrar i circular.
Per la seva banda, Formentera aplica la regulació de l'accés de vehicles rodats des del 2019, ja que a finals del 2018 va aprovar la Llei de transport terrestre i mobilitat sostenible, que donava cobertura legal al Consell de Formentera per limitar l’entrada, la circulació i l’estacionament de vehicles a l’illa durant l’estiu. Des de llavors, cada temporada alta (de l'1 de juny al 30 de setembre) s’estableix un màxim de vehicles i un sistema de taxa i autorització prèvia. Els residents de Formentera poden circular lliurement, però els visitants i residents d’altres illes o de la Península necessiten autorització i han de pagar una taxa diària.