#4YEARSCHALLENGE
Política17/05/2019

Podem: l’aterratge de l’idealisme en tan sols quatre anys

Han desaparegut del programa del 2015 propostes trencadores com l’oficina de gestió d’habitatges buits i l’ocupació social

Maria Fuster

PalmaAmb el crit de “Sí, es pot!”, aprofitant la indignació del 15-M, Podem irrompia a les eleccions del maig del 2015. La campanya duia el lema “És ara”. Era barata, senzilla i sobretot se centrava en les xarxes socials. El programa electoral autonòmic del 2015 recollia “587 mesures per al canvi” en 127 pàgines i l’expressió clau era “Rescat a la ciutadania”. El 2019 el programa té 78 pàgines amb 395 compromisos. A la introducció hi diu: “Amb el vostre suport, es pot. Clar que es pot”. És un programa més prudent, amb 200 propostes menys, i que ha perdut una part de l’idealisme que el marcava fa quatre anys.

L’habitatge, l’ocupació i el model productiu, les mesures per mitigar el canvi climàtic i la mobilitat centren el discurs polític del partit. El 2015 els desnonaments sacsejaven consciències i una de les promeses era aturar-los. Podem també reclamava “la gestió i l’usdefruit per infrautilització dels habitatges en mans de bancs i caixes que hagin rebut ajuts públics”. Però, sobretot, cridava l’atenció la proposta de crear “una oficina per a la gestió dels habitatges buits” i la voluntat de promoure “la modificació de la legislació vigent per permetre l’ocupació social d’edificis de titularitat pública en aquells casos de patrimoni edificat manifestament abandonat, sense manteniment i en desús”. Ara aquelles propostes trencadores ja no ho són. Podem es marca com a objectiu que “el Govern gestioni, com a mínim, 6.000 habitatges socials al final de la legislatura”, i es compromet a augmentar la inspecció sobre el lloguer turístic. També vol establir “l’obligació que els promotors privats destinin un 30% dels immobles que construeixin a habitatge assequible”.

Cargando
No hay anuncios

La crítica al model econòmic de les Illes, que Podem culpa de “la destrucció massiva del territori”, consta en el programa de 2015 i en el de 2019. També la recerca d’alternatives al “monocultiu del turisme”. Fa quatre anys Podem apostà per la creació d’una conselleria de recerca, desenvolupament i investigació. Tanmateix, tot i aquesta recerca d’un canvi de model, el 2015, el programa de Podem reclamava impulsar “les polítiques relacionades amb el turisme de creuers”. En el document per al 26-M els creuers no s’esmenten ni una vegada. S’hi parla sobretot de modernitzar l’economia amb un model productiu sostenible i respectuós amb les persones i l’entorn.

La paraula ‘canvi climàtic’ surt 19 vegades en el programa més recent i cinc a l’antic. Fa quatre anys les propostes eren més genèriques, com per exemple promoure l’autoconsum i fer campanyes de conscienciació. El 2019 la formació es mostra ambiciosa i situa al 2035 l’horitzó perquè les Illes funcionin amb energies renovables, 15 anys abans que el Govern balear.

Cargando
No hay anuncios

En mobilitat, Podem proposa inversió zero en carreteres de nou traçat i apostar pel tren a Mallorca i dur-lo a Artà, Felanitx i Alcúdia. També parla d’incorporar el tren de Sóller al sistema de transport públic i de la conversió en zona de vianants dels centres dels nuclis urbans. El 2015 només hi ha quatre punts genèrics de promoció del transport públic i la voluntat d’incentivar “el transport marítim com a mitjà preferent i més ecològic” entre les Illes.

En el programa del 2015 no apareixia cap vegada la paraula ‘feminisme’, un dels puntals de Podem actualment, i en el document més recent surt 15 pics. Això sí, fa quatre anys la paraula ‘igualtat’ hi apareixia 34 pics; ara, 24.

Cargando
No hay anuncios
La marca blanca es dissol i el feminisme es reforça a Mallorca i Palma

Dos mesos abans de les eleccions del 2015 es constituí Som Palma, marca blanca de Podem. Volien fer efectiva la declaració de “Palma, ciutat lliure de desnonaments” i rebutjaven qualsevol ampliació dels espais portuaris. Dos anys després, Som Palma passa a denominar-se Podem Palma. Per a la legislatura 2019-2022, l’horitzó morat, el del benestar de la gent amb l’objectiu de feminitzar l’Ajuntament i les polítiques municipals, adquireix molt de pes en el seu programa; de fet, és la meitat del contingut del document. El mateix passa al Consell de Mallorca. Les propostes socials i d’igualtat protagonitzen tant el programa del 2015 com l’actual. Ara amb més força. El feminisme és clau.