L’ASM denuncia un "biaix territorial escandalós" en les licitacions públiques de l’Estat
Un informe conclou que 7 de cada 10 adjudicacions es fan des de Madrid i que les empreses dels "Països Catalans en queden sistemàticament al marge"
PalmaLa Confederació d’Entitats Sobiranistes dels Països Catalans —integrada per l’Assemblea Nacional Catalana, Decidim-País Valencià i l’Assemblea Sobiranista de Mallorca (ASM)— ha fet públic un nou informe econòmic en què denuncia el "biaix territorial" de la contractació pública estatal. Segons l’estudi, elaborat a partir de dades del període 2012-2019, el 72% de les licitacions que depenen de l’administració general de l’Estat varen ser atorgades per òrgans amb seu a la Comunitat de Madrid, que varen gestionar el 87% dels recursos.
L’anàlisi, realitzat per l’Institut d’Estudis Econòmics Valencià i presentat aquest desembre en el marc de la campanya "Països Catalans, països espoliats", apunta també que el 60% de les adjudicacions varen anar a parar a empreses madrilenyes. Aquestes firmes varen concentrar el 65% del volum econòmic, malgrat que Madrid representa només el 19,5% del PIB estatal.
En comparació, les empreses dels territoris de parla catalana queden molt lluny del seu pes econòmic real: les catalanes obtenen només un 8,2% de les licitacions (5,7% en volum); les valencianes, un 3,3% i les Balears, un 0,7%. "És una dada que evidencia un centralisme que deixa fora de joc les empreses dels Països Catalans" ha assegurat la presidenta de Decidim, Zahia Guidoum, que insisteix que la contractació pública és "una eina clau" per generar activitat i oportunitats.
El president de l’ASM, Joan Planes, ha qualificat els resultats d'"escandalosos" i ha recordat que aquest desequilibri "no queda reflectit quan es parla de l’enorme i inaguantable espoli fiscal" que, segons ell, pateixen els territoris dels Països Catalans. "Aquest informe demostra el preu que pagam pel fet de pertànyer a Espanya", ha afirmat.
La Confederació ha acompanyat la publicació amb un vídeo infogràfic que sintetitza les principals dades i preveu continuar la campanya de difusió durant els pròxims mesos.