90.000 tones: aquesta és la quantitat de fems que Eivissa enviarà a Mallorca a partir d'octubre
Aquesta importació de residus perquè siguin incinerats permetrà al Consell de Mallorca abaratir la tarifa de la incineració un 10%
PalmaFins a 90.000 tones de residus eivissencs viatjaran en vaixell fins a Mallorca per ser incinerats a Son Reus a partir del mes d'octubre. Aquesta és la xifra de l'acord entre els consells d'Eivissa i de Mallorca que aquests dilluns han anunciat que els residus eivissencs es traslladaran per donar una sortida al problema en la gestió dels fems que pateix la Pitiüsa Major.
L'abocador de Ca na Putxa es troba molt a prop del final de la seva vida útil, ja que els darrers anys s'ha disparat la generació de residus a Eivissa, i per aquest motiu, segons ha pogut confirmar l'ARA Balears, els dos consells insulars, amb la supervisió del Govern, han decidit que a partir d'octubre i durant un any i mig els fems naveguin fins a Mallorca. Així, entre l'octubre d'enguany i el mes de maig de 2026 s'espera que arribin a Son Reus un total de 30.000 tones de residus eivissencs, mentre que entre el maig de 2026 i el de 2027 es calcula que la xifra serà de 60.000 tones.
L'anunci l'ha fet la presidenta del Govern després de la tercera conferència de presidents de la legislatura, que ha tingut lloc a Eivissa aquest dilluns. L'Executiu pagarà al Consell de Mallorca 50 milions d'euros per les despeses de l'operació, tot i que fonts de la institució insular han confirmat a l'ARA Balears que el cost del transport marítim "serà a càrrec d'Eivissa".
Prohens ha volgut deixar clar que "el Govern no és competent en la matèria". Així i tot, ha dit: "En tot moment hem estat conscients del greu problema que suposa l'abocador per a l'illa". L'Executiu autonòmic ha mediat entre consells insulars perquè arribassin a un acord. La prova pilot, ha dit la presidenta, servirà per avançar cap a l'objectiu de no tenir cap abocador, que és el que marca la normativa europea. Per la seva banda, el president del Consell d'Eivissa, Vicent Marí, ha remarcat que, en paral·lel, s'impulsaran polítiques per afavorir el reciclatge, la qual cosa reduirà les necessitats del trasllat de fems a Mallorca.
Fonts del Consell de Mallorca han considerat l'acord com "una bona notícia, perquè es resol un problema històric a Eivissa, i en el fons es tracta de donar servei a una illa germana, que forma part de la mateixa comunitat autònoma. És un fet que està previst en la normativa vigent".
En canvi, el portaveu del GEN-GOB en matèria de residus, Joan Carles Palerm, ha lamentat "l'escenificació d'un fracàs complet en matèria de gestió de residus. Eivissa ha de ser responsable del fems que genera, i no traspassar el problema al veí", ha lamentat. A més, el també president de l'entitat ecologista ha volgut recordar que "no hi ha pla director de residus". "Fa tres mandats que ho demanam al Consell. Cap partit s'hi ha posat, i hauríem pogut estudiar alternatives, impulsar molt més el reciclatge, que només és del 40% actualment. No s'ha fet i ara hem de córrer perquè Ca na Putxa està molt a prop del seu final", ha explicat Palerm.
El Consell de Mallorca aconseguirà abaixar la tarifa
Gràcies a la importació de fems, el Consell de Mallorca podrà "abaixar la tarifa, en principi fins a un 10%", han confirmat a l'ARA Balears fonts del govern insular. I és que la institució vol aprofitar el col·lapse de residus eivissenc per fer una jugada i aconseguir més matèria per cremar, ja que en cas contrari possiblement en algun moment hauria hagut d'apujar la tarifa.
El motiu és que, tal com està configurada la fórmula de gestió de residus a Mallorca, el fet d'anar reduint l'enviament de rebuig a la planta d'incineració de Son Reus provoca que es produeixi menys energia elèctrica i, per tant, que davallin els ingressos del gestor de la planta, Tirme. A partir d'un determinat escenari de reducció de residus, és el Consell de Mallorca qui ha de compensar econòmicament l'empresa concessionària d'aquest servei públic.
De fet, fa una dècada, l'aleshores consellera de Medi Ambient del Consell de Mallorca i actual batlessa de Felanitx, Catalina Soler, va viure una intensa polèmica per haver importat residus d'Itàlia per incinerar a Son Reus. Tant és així que davant les crítiques ciutadanes, el desembre de 2015 es va anunciar la retirada d'aquesta importació de fems italià.
Ara, i almenys fins al 2027, el fems de fora de Mallorca tornaran a Son Reus, en aquest cas procedents d'Eivissa. Segons el portaveu del grup de consellers de MÉS per Mallorca al Consell, Jaume Alzamora, aquesta decisió confirma que el president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, "avantposa els interessos del PP a l’interès general", ja que ha acceptat la imposició de la presidenta del Govern per importar el fems d’Eivissa i "convertir de nou l’illa en un abocador". Alzamora ha lamentat que Llorenç Galmés “no tingui cap capacitat d’influència en el seu partit i acoti el cap davant les decisions imposades que sempre beneficien el seu partit, però perjudiquen la ciutadania”.
El portaveu de MÉS al Consell també ha volgut recordar les conseqüències que tindrà importar fems a Mallorca, no sols en termes d'incineració, sinó també perquè suposarà "incrementar el trànsit pesant a determinades carreteres". Alzamora ha conclòs que "el pla anunciat per Prohens i avalat per Galmés és un despropòsit ambiental que només generarà problemes nous i n’agreujarà d’altres”.
Per la seva banda, la portaveu del grup socialista al Consell, Catalina Cladera, considera que aquest anunci "denota la manca de previsió en la gestió dels residus a Eivissa, i que ara el PP ens vol fer pagar a tots". La portaveu socialista afirma que "al Consell de Mallorca, hem passat de la negativa en rodó a la importació expressada pel vicepresident Pedro Bestard dos pics en el ple, a acceptar ara un hipotètic pla pilot del qual desconeixem tots els extrems, això sí, a canvi d'una quantitat de 50 milions d'euros, que tampoc sabem d'on surt", ha sentenciat. El PSIB demanarà la compareixença urgent de Galmés per explicar tots els detalls de l'operació.