Política 04/10/2019

El PSIB es conforma a escalonar els creuers i no en limitarà l’arribada

L’Executiu prefereix un acord amb les navilieres i descarta la via legislativa

Maria Llull
3 min
El Govern es conforma a escalonar els creuers i no En limitarà l’arribada

Palma“Cal fixar un sostre que sigui sostenible socialment i econòmicament al turisme de creuers”. Aquestes paraules les va pronunciar la presidenta del Govern balear, Francina Armengol, el 26 de juny durant el debat d’investidura. Pocs dies després, el 12 de juliol, la líder socialista va assegurar a Catalunya Ràdio que l’Executiu estava “disposat a fixar límits per a aquesta situació”. Aquelles intencions no han perdurat i el discurs polític ha mutat: on es deia “limitar”, ara es parla d’“escalonar”, “regular” i “gestionar”.

“La primera intenció del Govern és escalonar”, respon la directora general de Turisme de l’Executiu, Rosa Morillo, que apel·la a la serietat i la necessitat de “diagnosticar la situació de manera rigorosa”. “Ja vàrem obrir una negociació amb els empresaris del sector a Hamburg, i arribar a un acord serà més fàcil que optar per la via legislativa”, diu. Morillo explica que es tracta de “gestionar” i que la gestió passa per “escalonar”.

Cal recordar que, segons l’estudi de l’entitat Transport & Environment, Palma és la segona ciutat europea més contaminada per l’arribada de creuers i que aquest tipus de turisme provoca en un any emissions de diòxid de sofre deu vegades superiors a les de tots els cotxes que circulen per Ciutat. Segons les dades de Terraferida, els creuers que varen atracar a Palma durant el 2018 varen cremar fins a 63.369 tones de fueloil. Amb aquest combustible, 20.000 cotxes podrien fer la volta a la Terra. A més, també haurien emès 202.310 tones de CO₂ i 5.562 tones de diòxid de nitrogen, entre d’altres. I escalonar les emissions, repartir-les al llarg de la setmana, no implica reduir-les.

“Hi ha hagut un moviment preventiu per part del Govern perquè els creuers han adquirit una dimensió pública inesperada, i dins un context internacional s’han anunciat mesures, de vegades dràstiques”, explica Xim Valdivielso, membre de Terraferida. “Les institucions, inclosa l’Autoritat Portuària, intenten prendre mesures abans que aquest tema sigui incontrolable”, afegeix. Segons Valdivielso, que el Govern tingui la iniciativa permet “assegurar que les restriccions no aniran més enllà per la pressió pública i que arribaran el màxim possible de creuers, tot i que més escalonats”. D’aquesta manera, “se’n mantindrà el volum, però es vendrà com una reducció”, assenyala. Per l’ecologista, aquesta mesura no és més que “una rentada de cara”.

La fallida de Thomas Cook ha mobilitzat més la patronal perquè no hi hagi una major reducció de turistes. Per a Valdivielso, el crac del touroperador hauria de ser també un “avís” per al sector creuerista. “Aquest sector també està integrat per monstres dirigits per multinacionals, que mantenen l’activitat gràcies al suport institucional”.

Suspensió temporal

La Plataforma contra els Megacreuers va demanar formalment el 30 de setembre una moratòria que implicaria la suspensió temporal de la contractació de creuers a partir del 2022. “Hem demanat que s’apliqui a partir d’aquest any perquè sembla que els creuers que vindran el 2020 i el 2021 ja estan contractats”, assenyala Jaume Garau, integrant de la plataforma, fent referència a les previsions que l’Autoritat Portuària de Balears va fer públiques el mes de juliol. La plataforma reclama estudis dels impactes dels creuers, tant pel que fa a les emissions com pel que fa al volum de gent que arriba a Palma. “Es necessita una base objectiva per assolir el consens”, diu. Sobre el canvi de discurs del Govern, Garau no es mostra sorprès. “No hem cregut en el discurs polític des del primer moment, encara que dins el Govern hi ha opinions de tot tipus”, assenyala.

Els socis del PSIB al Govern recorden que en els Acords de Bellver “va quedar clar que s’havia de limitar”, segons Alejandro López, diputat de Podem. “Han començat a rebaixar el discurs, i no es tracta només de limitar el nombre de creuers a un al dia, sinó de reduir-lo”, continua. López assegura que el partit morat està disposat a “pressionar”, perquè “està demostrat que els creuers contaminen i consumeixen recursos”. El diputat de Podem assenyala que els matisos “s’han notat a la conselleria”, la qual “ja no utilitza la paraula ‘limitar’”, encara que el discurs es manté “en els grups parlamentaris”.

MÉS per Mallorca també recorda els Acords de Bellver. “Negueruela ha estat valent entre cometes, perquè ha parlat de limitar els creuers en trànsit [que aturen a les Illes], però no els de base [que parteixen de les Balears], els quals fins i tot podrien augmentar”, explica el diputat ecosobiranista, Josep Ferrà.

Sigui com sigui, les previsions de l’Autoritat Portuària mostren un increment del turisme de creuers el 2019, fins a arribar als 2.682.000 visitants, 2.264.639 dels quals hauran atracat a Palma. Aquestes xifres impliquen un increment de més d’un 10% respecte de l’any 2018.

stats