Parlament

El Parlament intenta posar límits a Aena reclamant la cogestió aeroportuària

MÉS per Mallorca i Més per Menorca demanen suport a una proposició de llei per controlar els vols que arriben a les Illes. El PP ha accedit a permetre'n la tramitació

PalmaDavant la "completa desconnexió" que existeix entre la política aeroportuària, que en els darrers anys no ha fet més que ampliar vols i facilitar l'entrada de turistes a les Illes, i les polítiques per contenir (el terme que empra el PP per evitar parlar de decreixement) la massificació del territori, MÉS per Mallorca i Més per Menorca s'han posat mans a l'obra. Els ecosobiranistes defensaran aquest dimarts al ple una proposició de llei per reclamar que la competència d'aeroports es transfereixi al Govern. És la manera de posar límits a Aena, la societat mercantil que els gestiona, després que entre 2014 i 2024 es passàs de rebre 15,9 milions de visitants a 18,7 milions, segons dades de l'INE. La norma parteix amb el vistiplau del PP, almenys per permetre'n la tramitació, mentre que el PSIB en dubta.

La proposició de llei té per objecte "transferir la titularitat i les competències d'execució dels aeroports de les Illes a la comunitat", com també "crear l'Autoritat Aeroportuària de les Illes", "determinar el règim de participació de l'Estat en la gestió i l'ordenació dels aeroports de les Illes", regular-ne la planificació i els serveis que s'hi presten. "És hora de moure fitxa i canviar les coses", ha afirmat el diputat ecosobiranista Ferran Rosa en roda de premsa, i ha recordat que ja hi ha hagut "una vintena" d'intents d'elevar la qüestió a l'Estat al Parlament. De fet, si s'aprova, aquesta proposició de llei s'hauria d'enviar al Congrés dels Diputats perquè la validi. "És una manera de cogovernar i decidir entre tots el futur de les Illes", ha insistit.

Cargando
No hay anuncios

El portaveu del PP, Sebastià Sagreras, s'ha mostrat favorable a donar-li suport, tenint en compte que la presidenta Marga Prohens ha reclamat la cogestió aeroportuària cada vegada que s'ha reunit amb el cap de l'executiu espanyol, Pedro Sánchez. "Només veu l'aeroport com una caixa enregistradora", ha lamentat. Sigui com sigui, la setmana passada el delegat del govern espanyol a les Balears, Alfonso Rodríguez, va assegurar que ara com ara no es planteja aquesta cogestió, i va dir que la petició del Govern pretenia fer veure que el causant de la saturació és l'executiu espanyol.

Cargando
No hay anuncios

Al seu torn, el portaveu del PSIB, Iago Negueruela, ha insistit que la proposta dels ecosobiranistes reclama la gestió de l'aeroport i no la cogestió, que és l'aposta dels socialistes. Tot i no aclarir el sentit del seu vot, ha dit que no farà com el PP: "Votar que sí o abstenir-se i després fer el contrari al Congrés". En aquest sentit, Rosa li ha demanat si per al PSIB és més important evitar que la presidenta del Congrés, Francina Armengol, hagi de defensar el 'no' a la proposta des de la Cambra Baixa, o bé defensar els interessos de les Illes.

Més "eficàcia"

L'exconseller de Turisme Celestí Alomar, una de les figures més actives a reclamar aquesta transferència prevista a l'Estatut d'Autonomia, considera que "tenir les competències de l'aeroport no és negatiu, perquè suposa que es gestionaria tot des del punt de vista de l'eficàcia". "Essent la porta més important de l'arribada de gent a un país en què estam en una economia de monocultiu i sempre ha estat dependent, no tenir la capacitat d'influir en els fluxos ens ha duit a la massificació", ha exposat. "Tenir el control de l'aeroport i dels ports ens permetria regular-ne les arribades", insisteix. Tot i això, adverteix que "seria un error limitar les entrades a l'aeroport sense limitar prèviament l'oferta que es posa al mercat". "Si es limiten les entrades de gent a l'aeroport i es continuen tenint les mateixes places d'oferta turística al mercat, això conduiria a una guerra de preus entre les empreses", exposa: "No pot anar separat". Sigui com sigui, Alomar no creu que es faci, finalment, la transferència, perquè la gestió de l'aeroport "és un gran negoci per l'Estat".

Cargando
No hay anuncios

El catedràtic de Geografia a la UIB i representant del GOB a la ponència tècnica d'Ordenació del Territori i Urbanisme del Consell de Mallorca, Macià Blàzquez, considera que allò més important de la iniciativa "és plantejar de manera directa que s'ha de reduir la capacitat de l'aeroport". "Hem vist com des de fa trenta anys, s'ha intentat regular l'oferta hotelera, s'ha plantejat –encara que no s'ha fet– la de l'allotjament turístic a habitatges, i encara així la pressió no deixa d'augmentar", considera: "Amb els creuers turístics, s'han posat limitacions que llavors s'han acabat aixecant". Pel que fa als aeroports, explica que en països com la Gran Bretanya o Alemanya s'han evitat ampliacions d'aeroports "amb la mobilització social". En aquest sentit, insta els partits a proclamar obertament que el motiu de voler gestionar l'aeroport és fer una aposta pel "decreixement". "S'ha de redimensionar, per salut mental, planetària i social", remarca.