OPINIÓ
Opinió21/09/2018

A les universitats

Melcior Comes

S’havia d’estudiar; no regalaven res. Parlo de la Facultat de Dret on vaig llicenciar-me, però també podria parlar de la de lletres, on també hi vaig fer un postgrau. Els estudis universitaris, tant a Catalunya com a les Illes ‒el meu germà ha estudiat història a Palma‒, tenen nivell precisament perquè als alumnes se’ls demana que aprenguin algunes disciplines a fons. No s’hi valia aprovar fent un treballet, o fent-se l’interessant en una prova escrita: no, calia demostrar-li al professor que l’alumne dominava una matèria, i sovint fins a nivells delirants. Teníem professors que no aprovaven gairebé ningú: literalment; teníem assignatures duríssimes, per obtenir-ne un aprovat hom en passava un fum, fins i tot havia de repetir durant un any o dos, o seguia arrossegant aquella matèria de primer o segon fins a l’últim any de carrera.

Hi havia convocatòries d’exàmens a les quals només acudia un vint per cent dels matriculats, i d’aquests no l’aprovaven ni un de cada cinc. Hi havia assignatures tan dures que ‒parlo de cassos coneguts‒ forçaven bons estudiants a abandonar els estudis ‒o a canviar de càtedra o de centre‒, perquè es veien incapaços de superar aquell catedràtic i els seus exàmens orals, l’enorme quantitat d’informació que havia de retenir-se per aconseguir simplement arribar a un aprovat rònec. Quan vaig estudiar Filosofia del Dret a Itàlia vaig topar-me amb el mateix: tots els exàmens eren orals: la universitat italiana és medieval, encara: els alumnes esperen pacientment al claustre fins que se’ls crida a recitar la lliçó davant d’un tribunal, que potser no té temps de cridar-te aquell dia; et veus obligat a tornar l’endemà, a passar una altra nit en blanc i repassant, i sense tenir tampoc la certesa que després de sis hores d’espera et cridin. I és molt més probable suspendre que aprovar: ‘Essere bocciato’.

Cargando
No hay anuncios

Tots els estudiants de l’Estat espanyol que hagin hagut de treballar a fons per treure una carrera, que potser a sobre han hagut de pagar fent feina al mateix temps, o recolzant-se en una família de bona fe, que sempre fa un esforç suplementari per millorar el futur dels seus fills, poden estar escandalitzats del que he estem començant a saber sobre la manera en què bona part de la nostra classe política ha obtingut els seus títols. Assignatures regalades; màsters concedits perquè sí; títols de paga i marxa. Un seguit de personatges que, quan els sentim parlar, ja veiem que no saben res, que tot és bajanada, politiqueig, mala fe i pitjor retòrica, però que confiàvem que almenys tenien uns coneixements mínims: tot és mentida.

Volen administrar un Estat quan potser no saben ni què és un Estat: són com tots aquells ignorants que els voten, que surten a defensar la llengua castellana quan resulta que ni la saben parlar. S’omplen el pap de Constitució, i no saben ni què hi diu; el màster en Dret Constitucional és una estafa. A veure si no sabran ni escriure sense fer faltes d’ortografia.

Cargando
No hay anuncios

Els estudiants d’aquest país s’han mobilitzat aquests darrers anys per tota mena de causes peregrines, ridícules, per qualsevol fotesa ‘anticapitalista’, o una pujada de taxes, i ara resulta que s’està perpetrant un atracament contra tot allò que diuen que defensen i ni tan sols han posat sobre la taula la possibilitat de fer una vaga estudiantil en tot l’Estat espanyol. Aquest afer treu valor als nostres títols; tot el que representen és fumassa; devalua els nostres esforços; és una befa a la cultura, al coneixement, al rigor i al saber. Demostra que ens governa una classe parasitària, que viu d’unes maquinotes d’administrar la corrupció i la mentida, els partits polítics, que han aconseguit, fins i tot, pervertir el que hauria de ser més lliure i seriós: les nostres institucions del coneixement. Això també és franquisme: només s’explica perquè la cultura del tripijoc pròpia d’una dictadura encara perviu en massa impresentables.