Grups mediàtics

Telefónica es ven el gruix de les seves accions de Prisa per 34 milions

El comprador és Andrés Varela Entrecanales, exaccionista de La Sexta

2 min
La Torre Telefónica, al costat del Fòrum, acull  la seu corporativa de Telefónica.

BarcelonaMés moviments a Prisa. Telefónica ha fet públic que ven gran part de la seva participació al grup mediàtic: ha anunciat que ven el 7,076% de les accions que tenia a la companyia, per un valor lleugerament superior als 34 milions d'euros. Després d'aquest acord, la teleco mantindrà només l'1,953% de l'empresa. Així ho ha comunicat l'operadora a la Comissió Nacional del Mercat de Valors. La devaluació en borsa de Prisa ha facilitat l'operació: un any abans, aquestes mateixes accions costaven 57 milions, i a finals del 2019 es valoraven en 94 milions.

Les participacions les compra Global Alconaba SL, una societat de nova creació –es va inscriure al Registre Mercantil a l'abril– que té com a propietari i administrador únic Andrés Varela Entrecanales, exsoci en el passat d'Imagina, la societat que controlava La Sexta abans que fos comprada per Atresmedia, amb Miguel Barroso i José Miguel Contreras com a noms de referència (tots dos amb un paper rellevant en matèria de comunicació durant la presidència de José Luis Rodríguez Zapatero). L'executiu és també productor de la docusèrie Moncloa i està acompanyat en l'accionariat per Alberto Knapp i Daniel Romero-Abreu. Amb l'adquisició de les accions, Global Alconaba queda com a quarta accionista de Prisa, després d'Amber Capital (29,8% del capital), Vivendi (9,9%) i Rucandio (7,6%). Andrés Varela és també cosí del president d'Acciona, José Manuel Entrecanales, i el seu pare, Manuel Varela Uña, va ser conseller de Prisa durant dècades. "L'operació s'ha finançat íntegrament amb recursos propis dels inversors", ha dit la companyia en un comunicat, en què assenyala que els resultats del 2021 "marquen un punt d'inflexió significatiu en la gestió i la marxa dels negocis de Prisa, tant a l'àrea d'educació com en la de mitjans de comunicació".

La sortida, ni que sigui parcial, de Telefónica marca un cert canvi d'etapa en un dels conglomerats espanyols mediàtics més significatius. La teleco va ser clau a l'hora de forçar, a finals del 2020, el relleu del president de la companyia, Javier Monzón (que tenia el suport del Banc Santander). Allò també va significar la caiguda de Juan Luis Cebrián, que havia sigut primer executiu de la companyia durant l'etapa anterior. A partir de llavors, Joseph Ourghoulian comanda el grup, amb la voluntat de centrar-se en la reordenació del negoci, després del fort endeutament en què va caure Prisa arran de la crisi del 2008. L'any passat, en el marc d'aquesta transformació, en va sortir HSBC i hi va entrar la companyia francesa Vivendi, que va intentar ampliar la seva participació fins al 29,9% però finalment va acabar renunciant-hi (per a satisfacció de l'entorn de Pedro Sánchez, que veia amb certa inquietud l'entrada d'un grup situat ideològicament a la dreta).

En els últims tres anys, Prisa ha subscrit dues ampliacions de capital per vora 760 milions d'euros, ha venut actius rellevants com l'editorial Santillana i ha refinançat el deute. El conglomerat ha sigut sempre pròxim al PSOE, de manera que els desemborsaments de diners que va fer Telefónica durant les dues ampliacions van ser interpretades més en clau política que no estratègica, ja que per a la teleco no era estratègic augmentar la seva presència al hòlding mediàtic.

stats