Regne Unit

Dimiteix el número 2 del govern britànic per acusacions d'assetjador laboral

Un informe independent certifica que el ministre de Justícia i 'vicepremier', Dominic Raab, és culpable d'haver trencat el codi de conducta ministerial

3 min
Dominic Raab, ministre d'Exteriors britànic del govern de Boris Johnson

LondresEl número 2 del govern britànic i ministre de Justícia, el vicepremier Dominic Raab, ha dimitit aquest divendres al matí. Ho ha fet menys de 24 hores després que un informe sobre les denúncies d'assetjament laboral presentades contra ell per nombrosos funcionaris dels diferents departaments per on ha passat durant els anys de governs conservadors hagués aterrat damunt de la taula del cap de govern, Rishi Sunak. L'informe, elaborat pel jurista Adam Tolley, assegura, entre altres fets censurables, que Raab va actuar d'una manera "intimidatòria" amb una "conducta agressiva gens raonable i persistent" en una reunió de treball mentre era ministre d'Exteriors. En aquest mateix departament, la seva actuació "també implicava un abús o un mal ús de poder d'una manera que soscava o humilia", fins al punt d'"introduir un element punitiu injustificat".

En les darreres hores, Sunak havia estat considerant si se'n desfeia o no. L'embalum de les al·legacions de servidors públics del ministeri d'Exteriors, del ministeri del Brexit i del de Justícia, i possibles pressions perquè finalment Raab trobés una sortida honorable abans que no l'hagués de fer cessar, han acabat amb una decisió que, de fet, molts a Westminster consideraven inevitable. La primera queixa es va presentar el novembre de l'any passat.

En la carta de dimissió publicada a Twitter, però, Raab contraataca i assegura: "Tot i que em sento obligat a acceptar el resultat de la investigació, aquesta ha desestimat totes les reclamacions que es van fer [en contra meva], excepte dues. També crec que les dues que s'han trobat com a adverses són defectuoses i estableixen un precedent perillós per a la conducta d'un bon govern", en tant que estableixen un llindar molt baix per determinar què és i què no és assetjament en l'àmbit laboral.

El ja exministre afirma també que, tot plegat, "fomentarà queixes espúries contra els ministres i tindrà un efecte esgarrifós sobre els que impulsen el canvi" en nom del seu govern "i, en última instància, el poble britànic." Ras i curt, sosté que els funcionaris no han pogut entomar "el ritme, els estàndards i els reptes que vaig portar" a la feina. Però en el moment del retorn dels talibans a Kabul, l'agost del 2021 mentre es feia l'operatiu d'evacuació, Raab va seguir fent vacances, quan aleshores estava al davant del ministeri d'Exteriors, actitud que li va valer no poques crítiques per la manca de coordinació amb els Estats Units i la pròpia indolència. Malgrat això, el ja exministre, doncs, ha volgut aparèixer fins al final com una víctima de la classe funcionarial, a qui presenta com a privilegiats i, implícitament, dropos.

Tot i la defensa numantina de Raab, d'acord amb la premsa britànica, els funcionaris que han pogut llegir l'informe –que oficialment no s'ha fet públic– creuen que és "terrible" i consideraven des del primer moment que el cap de Raab no era negociable. Entre altres raons, perquè si hagués continuat al davant del ministeri de Justícia hauria pogut perjudicar les relacions del poder polític amb els integrants de la funció pública. També hauria sigut especialment problemàtica la situació per a Antonia Romeo, secretària permanent del ministeri de Justícia –la màxima funcionària del departament–, que l'havia advertit dues vegades del seu comportament reprovable després que els treballadors del servei presentessin queixes sobre el ministre.

La marxa de Raab a dues setmanes de les eleccions locals a Anglaterra, i les circumstàncies en què es produeix, és un cop per a Rishi Sunak, que perd el seu tercer ministre per un escàndol en només sis mesos com a Downing Street. Tant en la primera com en la segona campanya de Sunak al lideratge del Partit Conservador, arran de les renúncies forçades, primer de Boris Johnson, i després de Liz Truss, Raab havia estat un dels principals avaladors de la campanya de lideratge de qui acabaria sent premier al segon intent. Ara Sunak haurà de nomenar un nou ministre de Justícia i també pot optar per designar algú altre dels membres del seu cabinet com a número dos.

stats