FENT CAMÍ
Esports08/02/2019

Pas d’en Content, pas de l’Arboç i pas del Fraguel

La Comuna de Bunyola és una capsa de sorpreses. Aquesta ruta aprofita tres d’aquests passos per enllaçar un itinerari bastant complet

Juanmi Mas

PalmaEl punt de partida és a l’entrada de Bunyola per la carretera Ma-2020 (Santa Maria-Bunyola), a Son Trobat. Caldrà deixar els cotxes a l’aparcament que hi ha a l’endret de la carretera de la Comuna i de la parada del bus (WP-0) (203 m). Es comença a caminar pel carrer del Garrigó, a l’inici del qual hi ha un plànol toponímic de la Comuna. Davant tenim el penyal de Can Fil (609 m).

Es deixa a l’esquerra el camí del Planiol, que connecta amb el camí del Grau, tot i que està tancat amb reixa i amb un rètol que diu ‘Propietat privada, prohibit passar’. En un revolt s’agafa el camí Vell de la Comuna, el qual apareix tancat amb una reixa (WP-1) (279 m).

Cargando
No hay anuncios

Es guanya alçada i s’obre la panoràmica de Bunyola i part de la Serra. A l’esquerra, s’aixeca el Castellet (358 m) i, a la dreta, el penyal de Can Fil (609 m). Es deixa a la dreta un ramal que baixa al comellar de la Cuina (WP-2) (412 m). Es deixa a l’esquerra el portell del camí del comellar d’en Cupí (WP-3). S’arriba al coll entre el puig del Vent i el puig de la Figuera, on fa esplanada. Allà surten dos camins per la dreta. Cal agafar el segon (WP-5) (567 m), pel qual, i a pocs metres, ens hem de desviar a l’esquerra (WP-6). Cal travessar un rotlo de sitja. Aviat es deixa a la dreta un tirany que duu al pas del Fraguel (WP-7), cap al sud, i continuarem per l’esquerra, adreçats al nord-est. Es creua una paret seca (WP-8) (522 m); hauríem de torbar-nos una hora i mitja per arribar aquí.

Pas de l’Arboç

Haurem de remuntar el camí de carro que serpeja per la coma Gran, passam el bassol d’en Pas i, a l’endret d’una barraca de carboners restaurada, ens desviam coster amunt cap al pas de l’Arboç de 604 (WP-10) (525 m). El sender està tancat amb un carrerany de pedres; això pot servir de fita.

Cargando
No hay anuncios

Un tirany ben fitat ens mena a un dels punts clau de la Comuna, el Planitjar (WP-12) (622 m). Es continua la ruta cap al camí que baixa al xaragall de la cova de l’Aigua (WP-13). El camí va baixant gradualment fins a assolir el tàlveg del xaragall, uns 35 m més avall (WP-14). Allà, es remunta la torrentera. Assolim la pista que passa entre el puig dels Bous (676 m) i el puig de les Crestes (729 m) (WP-16). Cal agafar per l’esquerra, en direcció a cal Garriguer, centre neuràlgic de la Comuna i distribuïdor de senderistes. S’arriba a l’àrea recreativa de cal Garriguer (WP-18) (609 m). D’esquena a la cisterna, hem de dirigir les passes cap al camí de la coma Gran. Es deixa un pou a la dreta.

Pas del Fraguel

S’ha d’estar atent a la fita que assenyala la desviació al pas d’en Content i del Fraguel. S’inicien allà mateix. En aquesta ruta, aquesta desviació està senyalitzada amb el Wp 9. Quan som a mitjan coster, el tirany es bifurca; cal continuar per l’esquerra (WP-19) (509 m) per arribar a la base de la via ferrada del Fraguel (WP-20) (518 m). Per les mateixes passes que hem fet al dematí quan anàvem a fer el pas d’en Content, s’arriba a l’esplanada de la carretera de la Comuna, per la qual s’inicia el descens fins a arribar a la Cuina. Es tracta d’una gran cova convertida en balma a causa dels despreniments de la coberta. Allà arrenca un camí de carro que mena a la carretera de la Comuna, al Wp-2, marcat al dematí quan pujàvem per la carretera. Ara només caldrà baixar per la carretera i el camí Vell fins al punt de partida (WP-23).