Futbol
Esports04/05/2021

Un llibre per entendre per què s'ha arribat a la Superlliga

El periodista especialitzat Marc Menchén presenta l'assaig 'Futbol i negoci'

BarcelonaL'anunci frustrat de la Superlliga de Florentino Pérez ha esdevingut, sense voler-ho, una de les millors promocions del llibre que Marc Menchén, periodista especialitzat en la indústria del futbol, ha presentat aquest dimarts en societat a la Casa del Llibre de Rambla Catalunya. El llibre, precisament, es titula Futbol i negoci. Ras i curt. L'assaig de Menchén narra l'evolució del binomi indisociable entre l'esport rei a Europa (i a bona part del món) i el voluminós negoci que comporta i que mou milers i milers de milions d'euros.

"Un negoci com el futbol, que mou tants milions d'euros i que té moltes relacions amb el poder, mereixia un llibre com aquest. És un assaig que interessa a la gent a qui li agrada el futbol, però també als que no siguin futbolers", ha dit per obrir foc Francesc-Marc Álvaro, periodista i representant de l'editorial Publicacions de l'Abadia de Montserrat. Futbol i negoci analitza la transformació de la indústria del futbol i els reptes més immediats que ha d'afrontar, accentuats per l'aparició del coronavirus.

Cargando
No hay anuncios

Menchén, que va rebre l'encàrrec d'escriure el llibre abans de la pandèmia i quan la Superlliga encara semblava una cosa tan clandestina com llunyana, ha confessat que el llibre també es podria haver titulat Futbol i política, perquè, com moltes altres coses en aquesta vida, "tot s'acaba reduint a la política". "La negociació entre els clubs que volien impulsar la Superlliga i la UEFA continuarà i, això, al final, també és política", ha afegit l'autor.

La dimensió del negoci del futbol avui dia mou grans quantitats de diners que Menchén analitza amb un curós treball de dades, però, tal com ha recordat ell mateix, "entre principis i mitjans del segle passat ja es podia apreciar que el binomi futbol-negoci ha existit des de sempre, només calia fixar-se en la mida dels estadis o les ubicacions dels principals clubs de futbol". "La Superlliga és l'últim pas que demostra en quina dimensió el futbol i el negoci van de bracet", ha afegit.

Cargando
No hay anuncios

La transformació del negoci

Amb l'ajuda d'uns ponents de luxe, la presentació del llibre ha derivat, entre altres qüestions, en un debat sobre la Superlliga i la guerra pel control del futbol europeu. També en com poden canviar les formes de consum del futbol i, fins i tot, les normes del joc, posant sobre la taula conceptes com la reformulació de la durada dels partits pensant en els hàbits de les noves generacions de seguidors.

Cargando
No hay anuncios

Respecte a la guerra pel control del negoci del futbol que representa la Superlliga, el cap d'Esports de La Vanguardia, Joanjo Pallàs, ha pres partit valorant que no considera que sigui una "batalla entre bons i dolents". "És una lluita entre gegants que pugnen pel control del futbol. Els clubs fa anys que paguen la festa, i aquesta guerra, malgrat que la Superlliga tal com va ser presentada per Florentino no ha tirat endavant, tot just acaba de començar", ha valorat Pallàs.

Per la seva banda, Ramon Besa, cap d'Esports del diari El País a Barcelona, el periodista més veterà de la presentació tal com s'han encarregat de recordar-li, ha volgut remarcar el valor de l'assaig Futbol i negoci. "És un llibre que contextualitza. Avui dia la gent va a Google i copia. Això fa difícil que la gent vagi als llibres a consultar les coses, i aquest és un llibre de consulta, ho celebro. M'agrada per això i, també, perquè no dona lliçons: l'obra ofereix unes pistes, i és el lector qui té marge d'interpretació", ha afirmat Besa, ferm defensor d'anar als estadis de futbol per fer les cròniques, on el joc s'olora i es viu, malgrat que la tecnologia ofereix avui moltes comoditats per consumir-lo a través d'una pantalla.

Cargando
No hay anuncios

La periodista de RAC1 i columnista de la secció d'Esports del diari ARA Marta Ramon ha portat al debat qüestions com ara si és caduc, pensant en els usuaris, que per veure futbol s'hagi de comprar tot un paquet televisiu, o bé si s'haurien d'explorar nous tipus d'oferta. Ramon també ha exposat, posant el Barça com a exemple, que "la dimensió social del Barça i tot el que té a veure amb la institució fa que molta informació vagi molt més enllà dels 90 minuts que dura un partit". I, per això, ha afegit que "els últims anys hem hagut d'ajudar-nos d'opinions d'economistes o de persones com el Marc, especialitzades en la matèria, per explicar bé les coses".

Futbol, negoci i la seva transformació. També les seves perversions i diversos dubtes, com si són ètics el sou que cobren els futbolistes o les xifres que mouen els intermediaris, per citar dos exemples rellevants per ser debatuts. Menchén dona, al seu llibre, les eines per entendre el que envolta aquest esport que genera tantes passions i que mou tants diners. Tot plegat, sense perdre mai de vista els aficionats perquè, al final, sense ells tot això no tindria sentit.