Jorge Lorenzo: “Quan lluites per un Mundial fas coses que no faries mai”
BarcelonaJorge Lorenzo (Palma, 4 de maig del 1987) té avui a Assen la possibilitat de situar-se líder del Mundial de MotoGP. Assegura que no l’obsessiona, però la dinàmica positiva que travessa el fa ser optimista.
Quatre victòries seguides per primer cop a MotoGP. Es diu ràpid...
Era difícil perquè sempre em quedava a les portes. L’any 2013 vaig guanyar les últimes tres curses, però ni tan sols a 250 cc, quan vaig dominar el 2007, ho havia aconseguit. Estic molt orgullós d’haver-ho fet, i més en l’època en què estem, que hi ha tanta competència a MotoGP i tant nivell. Ha sigut el fruit d’un gran treball físic i mental, hem redreçat una situació que s’havia complicat en les tres primeres curses.
A Assen podria arribar la cinquena, que suposaria situar-te líder del Mundial.
No m’obsessiona. Això és el fruit del treball ben fet, d’anar ràpid, de tenir una bona posada a punt i de fer bons entrenaments. Si ho aconseguim i guanyem la cursa, serem líders. Però no correm sols: Valentino [Rossi] va molt fort i les Honda milloren.
Quina lectura has fet dels xiulets que hi va haver a Montmeló quan vas pujar al podi?
A Montmeló hi havia molts fans de Rossi. I quan veuen un rival fort tenen aquest tipus de reacció. Si torna a passar, significarà que seguim fent les coses bé.
Ara Assen, després Alemanya i després l’aturada de l’estiu. ¿Esperes que a l’agost tot segueixi igual?
Els altres equips tenen més marge de millora que nosaltres, ja que estan tenint més dificultats, sobretot Honda. Ducati ha sigut la marca que més ha evolucionat en la pretemporada, però nosaltres també hem millorat. Suzuki està fent una gran moto i Honda aconseguirà un bon nivell tard o d’hora. Nosaltres hem d’aprofitar la situació per fer més gran la diferència de punts mentre puguem.
L’any no va començar gaire bé per a tu. ¿Com s’aconsegueix canviar el xip a nivell mental?
Vaig haver-ho de fer. Al principi, al marge que potser no era tan competitiu com ho vaig ser a Jerez, sempre passava alguna cosa que m’impedia demostrar el veritable potencial. A Jerez va començar a anar tot bé: vam escollir bé els pneumàtics, vaig estar molt centrat, estava físicament en forma...
Què té la Yamaha que no tingui l’Honda?
Ni idea, no he provat l’Honda! [Riu.] Des de fora pots observar algunes coses, però no totes, ja que quan estàs sobre la moto la sents d’una manera diferent de com la veus quan la porta una altre pilot. L’Honda es veu una moto amb diferents característiques, potser més nerviosa pel que fa al motor, amb una gran potència i acceleració. Honda sempre ha aconseguit motos més potents que Yamaha, i Yamaha ha tingut sempre millor xassís. Nosaltres tenim un gran xassís i un gran pas pels revolts, i hem millorat molt el punt més feble de l’any passat, la frenada. Perdíem moltíssim respecte a Honda. Aquest any no l’hem solucionat del tot, però sí un 70%.
¿Impressionat pel nivell que està demostrant Rossi?
L’any passat ja va fer un gran campionat, i aquest any està sent més regular, ha aconseguit més podis i ja porta dues victòries, les mateixes que en tot l’any passat! És un gran exemple. No s’ha lesionat gaire i ha caigut molt poc, és molt conscient del perill i comet pocs errors. I té un gran talent, és molt intel·ligent sobre la moto i ha sabut canviar el seu estil de pilotatge per adaptar-se a les noves motos. Aquest any ho donarà tot per sumar el seu desè títol.
Parlant de lesions. Tornes a Assen, on fa dos anys vas córrer hores després de ser operat de la clavícula.
Va ser l’experiència més emocionant de la meva vida a nivell esportiu. El que vaig fer no ho havia fet ningú i no es pot dir que ningú ho farà però, ara que han canviat la normativa, serà difícil que es repeteixi. Va ser al·lucinant... però no ho repetiria! I si no em deixen fer-ho, millor! [Riu.] Va ser molt fort.
Després d’una operació sempre es recomana una mica de repòs...
En aquell moment volia perdre com menys punts millor. Estava molt a prop de Pedrosa, que era líder, i aquells punts eren importants. Quan lluites per un Mundial fas coses que en una altra situació no faries.
¿Marc Márquez segueix sent un rival pel títol?
No es pot descartar ningú, i menys el Marc. Així com ell ha tingut mala sort i ha comès errors, també ens pot passar a nosaltres. És difícil que fallem tots dos [Rossi i ell], però portem set curses i en falten onze.
Estàs sorprès pel que li passa?
L’any 2013 va caure molts cops però no en cursa. Aquest any li ha passat el contrari. A vegades passa, que quan comences amb el peu esquerre tot va malament, estàs més ansiós, vols remuntar i tot costa més. A mi em va passar i és complicat.
Rossi aconsegueix la ‘pole’ seguit de Márquez
Valentino Rossi havia dit moltes vegades que necessitava millorar en els entrenaments oficials. Les sessions en què queden definides les graelles de sortida eren el seu punt feble. Ahir, a Assen, va demostrar que ha fet un pas endavant i va aconseguir la pole, la segona en cinc anys, després que l’any 2014 aconseguís el millor crono a València. Márquez va dominar la taula de temps fins al final, quan primer Aleix Espargaró i després Rossi el van superar. Així, el de Granollers arrencarà avui (14 h, Movistar) segon i el de Cervera, tercer. Jorge Lorenzo, per la seva banda, va patir problemes amb els pneumàtics i arrencarà vuitè. A Moto2, el francès Johann Zarco -líder de la categoria- no va afluixar i va ser el més ràpid, seguit del català Tito Rabat i de Sam Lowes. A la categoria petita, Bastianini va marcar el millor crono, seguit del valencià Jorge Nvarro, de Karel Hanika. D’altra banda, ahir es va saber que l’any 2017 KTM entrarà al Mundial de MotoGP, que tindrà sis marques oficials.