La cançó dels Tyets que explica la caiguda de la moneda digital del Barça
Els 'fan tokens' del club blaugrana han passat de valdre 43,9 euros el 2021 a només 0,87 euros actualment
BarcelonaNingú es va quedar sense ballar el Coti x Coti dels Tyets l'estiu del 2023. La sardana del grup del Maresme parlava d'una xafarderia, però a la lletra també hi ha l'explicació de per què el valor de la criptomoneda del Barça ha caigut durant els últims anys. "Posseïa info, tenia bones refes / no sabia per què, però s'ajuntaven les notis /el mercat està palmant i tu estàs holding / tira la manta, peli de terror / no vulguis córrer a la sort del traïdor". Aquests són els versos que exposen el mecanisme del que ha passat, segons els experts en criptomonedes consultats per l'ARA.
Els fan tokens del Barça (un tipus de criptomoneda vinculada al fet que els seguidors gaudeixin d'experiències d'una entitat esportiva) es van posar a la venda el 22 de juny del 2020, encara sota la presidència de Josep Maria Bartomeu, com a part de l'acord de patrocini entre el Barça i Socios.com. Van ser emesos per l'empresa Chiliz, vinculada a Socios.com. Aleshores, van sortir al mercat 600.000 fan tokens a un preu de dos euros cadascun durant les primeres 48 hores. Finalitzat aquest període, el preu va passar a establir-se en funció de l'oferta i la demanda. Seguint aquesta regla, els fan tokens del Barça van aconseguir el seu màxim històric, segons la web especialitzada CoinMarketCap, el 4 d'agost del 2021, ja amb Joan Laporta a la presidència, amb un valor de 51,5 dòlars (43,9 euros).Amb data 29 de juny del 2025, el seu valor és d'1,02 dòlars (0,87 euros).
Per què hi ha hagut aquesta caiguda? "Es va bombejar [inflar artificialment el valor] un fan token i després van estirar la manta, que vol dir que Socios.com va ser el primer que va vendre els fan tokens quan van tenir un valor mínimament atractiu. Aquí és on Socios.com va fer el negoci i va obtenir un petit guany. I, com que quan Socios.com va vendre no hi havia demanda, el valor dels fan tokens es va enfonsar", explica a l'ARA una persona amb influència en el sector de les criptomonedes. "Qui fa negoci és el que ven al principi, no qui compra. Els que van comprar un fan token del Barça fa dos, tres o quatre anys ara es pregunten què n'han de fer perquè no poden fer-hi res. Els que hi han perdut són sobretot els que van comprar al principi", afegeix.
El problema no només el té el fan token del Barça. Altres grans clubs europeus de futbol també tenen el seu fan token sota el paraigua de Socios.com i han patit caigudes de valors similars. El del Paris Saint-Germain, actual campió de la Champions League, ara té un valor d'1,42 dòlars (va arribar als 44,86 dòlars el 30 d'abril del 2021); el de l'Atlètic de Madrid, 1,01 dòlars (40,94 dòlars el 17 de maig del 2021); el del Juventus, 0,91 (18,47 el 6 de maig del 2021); el del Manchester City, 0,86 (26,13 el 25 d'agost del 2021); i el de l'Inter de Milà, 0,51 dòlars (9,34 el 29 de setembre del 2021). El que té més valor ara mateix és el de la Roma: 2,31 dòlars (21,01 dòlars el 28 de desembre del 2020). "Les gràfiques de tots els equips tenen un dibuix similar: pugen de cop al voltant del 2021 per, a continuació, baixar de cop després que Socios.com vengués els seus fan tokens. A partir d'allà s'han mogut en uns valors baixos. Hi havia unes expectatives que no s'han complert", considera l'expert en criptomonedes.
L'argumentació de Socios.com
Però fonts oficials de Socios.com neguen a l'ARA que hagin estirat la manta. "El fan token $BAR [nom oficial de la criptomoneda del Barça] va ser creat amb un propòsit clar: servir de pont entre el FC Barcelona i la seva afició global. La seva valoració reflecteix les dinàmiques dels mercats oberts d'actius digitals, que estan influïts per factors complexos i a gran escala", argumenten quan se'ls pregunta pels motius d'aquesta caiguda de valor. Aquest diari també ha fet la consulta a les fonts oficials del Barça, però de moment no ha obtingut resposta. "És clau entendre que el valor fonamental del fan token consisteix en la seva utilitat i funció. Tot i que el preu de mercat és una mètrica visible, el nostre enfocament estratègic se centra en el valor tangible i a llarg termini de la interacció entre el seguidor i el club. El nostre compromís és seguir desenvolupant les eines que donen veu a la nostra comunitat amb relació al club i a obrir una porta a l'accés a un ecosistema digital en creixement i desenvolupament", afegeixen des de Socios.com.
A més, consideren que la confirmació del Barça que tornarà al Camp Nou el 10 d'agost per disputar el Trofeu Joan Gamper "obre noves oportunitats de connexió amb l'afició". La relació entre Socios.com i el Barça és més estreta que la que té amb la resta de clubs perquè Socios.com va ser la primera societat que va entrar a la palanca de Barça Studios, comprant-ne el 24,5% a canvi de 100 milions d'euros l'1 d'agost del 2022. Però, amb el pas del temps, Socios.com, sota el nom de Blaugrana Invest, ha rebaixat el seu percentatge fins al 18,96%. D'altra banda, el CEO de Socios.com, Alexandre Dreyfus, ha entrat aquest mes de juny com a conseller de Barça Produccions (la que fins ara era només la part audiovisual del Barça), la qual acaba d'absorbir Bridgeburg Invest (els actius digitals del club).
Es pot recuperar el valor dels 'fan tokens'?
La gràcia dels fan tokens és que prometen l'aproximació entre els seguidors d'un club i el club mateix. La primera acció de Socios.com amb el Barça va ser que els propietaris de fan tokens poguessin votar el disseny del mural d'una de les parets del vestidor blaugrana. També hi havia experiències presencials, com jugar partits entre seguidors al Camp Nou. "Per què no ha funcionat? Perquè no ha tingut cap utilitat. Es podien escollir poques coses. Socios.com s'ha adonat que això no funcionava i els clubs se n'han desencantat", considera l'expert en criptomonedes. Però això no significa que el concepte del fan token sigui erroni per naturalesa. "Per exemple, els Cleveland Cavaliers de la NBA tenen un fan token propi, sense una empresa pel mig, que funciona per donar-li un valor afegit a l'aficionat. A més, el seu valor no és convertible en FIAT [la moneda comuna com els euros]. Que un fan token sigui convertible en FIAT el perverteix", conclou.