Educació

Investigadores de la UIB abracen el ChatGPT: "El frau dels alumnes és infreqüent"

Les professores de Psicologia Silvia Ortiz i Joanna Blahopoulou van fer un estudi que va constatar que, almenys el 70% dels alumnes empra l'eina

PalmaEl debat entorn dels usos del ChatGPT i de la IA generativa en entorns acadèmics continua vigent, després de la irrupció i consolidació d’aquesta tecnologia des de l'any 2022. Ha passat de 400 milions d’usuaris a escala mundial a 800, ha indicat Silvia Ortiz, professora del departament de Psicologia de la UIB i membre del grup consolidat de R+D+I en investigació psicosocial en Treball, Recursos Humans i Educació. “Cal llevar la idea que s’ha de perseguir el frau dels alumnes, perquè el copiar-aferrar és infreqüent”, ha assenyalat la investigadora, que juntament amb la professora Joanna Blahopoulou han elaborat un estudi sobre els usos que fan estudiants de la UIB del ChatGPT, amb dades recollides el curs 2023-2024 i publicat a la revista científica Education and Information.

A l’estudi hi van participar 737 alumnes i el 70% va assegurar que l’empraven. Les investigadores han assegurat que aquestes xifres podrien ser prou superiors actualment. El curs 2023-2024, els usos més freqüents eren el de cercar informació (78,5%) i respondre preguntes (53,8%), seguits pel d'aconseguir suport per fer tasques (41,1%) i entreteniment (31,1%). Només el 8% dels participants van assegurar que generaven textos que després copiaven de forma literal en els seus treballs. Els estudiants valoraven de manera positiva que el ChatGPT és una eina disponible les 24 hores i que els permet estalviar temps. Ara bé, també varen reconèixer l’elevat risc de dependència i els problemes que suposa per a la integritat acadèmica. El 40% dels alumnes va assegurar que si la UIB els oferís cursos gratuïts sobre els usos ètics de la IA, s’hi apuntarien.

Cargando
No hay anuncios

A partir d’aquestes respostes, les investigadores han dissenyat un taller titulat 'Una proposta responsable per fomentar l’ús de les tecnologies d'IA generativa i potenciar l'ocupabilitat futura de l’alumat'. S’ha fet a graus com el de Dret, Relacions Laborals i Treballs Socials. Arran de l’èxit del curs, també s’ha creat una formació de microcredencials universitaris, que es titularà 'Afrontant l’impacte de la IA i de la digitalització en el treball'. Tindrà una durada de 20 hores, serà en línia i es farà entre el 13 d’octubre i el 10 de novembre del 2025. Estarà a càrrec del catedràtic de Ciències Matemàtiques i Informàtica Javier Varona. Una de les bases del curs és millorar l'ocupabilitat dels alumnes, amb la idea que en el futur la IA serà necessària en molts llocs de feina.

Cargando
No hay anuncios

Noves metodologies educatives

En un moment en el qual entre el professorat hi ha un cisma entre els que defensen l’ús de la IA tant per part d’alumnes com dels professors, i aquells que la volen prohibir, Blahopoulou ha fet una crida a ser creatius. “La universitat no es basa només en el treball escrit que els estudiants fan a casa, sinó que la relació amb els alumnes comença en les presentacions orals i les reflexions dins les aules, que a vegades acaben amb un treball escrit. Però aquests treballs no ens arriben el dia que s’entreguen, sinó que abans hi ha un acompanyament, tutories i un feedback constant”, ha dit.

Cargando
No hay anuncios

Per la seva banda, Ortiz ha assegurat que el professorat s’està formant per conèixer de quina manera es poden emprar acadèmicament les eines d'IA. “Abans del Pla Bolonya, el professor venia a classe i feia una classe magistral. Ara ja no. Hem d’emprar el temps per fer activitats que els alumnes no poden fer sols, com debatre i fomentar el pensament crític”; ha dit. “L’aula ha de ser l’espai on s’avaluen els resultats del ChatGPT, on es mira què ha fet bé, què ha fet malament i què podríem aportar nosaltres com a humans”, ha defensat Blahopoulou.