El torcebraç a Educació de les famílies de Ferreries que no volen dur els fills a l'escola religiosa
Només sis de les 11 que estan en aquesta situació han acceptat matricular-los al centre concertat del municipi
PalmaLes famílies de Ferreries que volien escolaritzar els seus fills a l'escola pública (CEIP Castell de Santa Àgueda), però que, per manca de places, la Conselleria d'Educació les ha derivades a l’escola concertada religiosa (CC Sant Francesc d’Assís), no es rendeixen. Només sis d'11 (54%) han cedit i acceptat la plaça adjudicada, mentre que la resta esperaran al setembre per veure si troben una alternativa educativa que els satisfaci més. Fonts pròximes a les famílies afectades per la decisió asseguren que, de les que sí que han anat a la concertada religiosa, n’hi ha que acceptarien un canvi de centre si se’ls oferís.
El CEIP Castell de Santa Àgueda es va posar des del primer moment al costat de les famílies. El centre va rebre 33 peticions per a tres anys (4t d'Infantil), però és un centre d’una línia i les ràtios màximes en aquest curs són de 22 alumnes. L’escola es va oferir a habilitar una nova aula per atendre la demanda, però la Conselleria ho ha rebutjat.
En un missatge a les xarxes socials, el Castell de Santa Àgueda va mostrar el seu parer. “Ens preocupa i ens entristeix, perquè cap infant del nostre poble hauria de quedar fora de l’escola pública que les seves famílies ha escollit”, va exposar. “Hem comunicat a la Conselleria que, amb els nostres espais, estam disposats a acollir aquests 11 infants. Perquè l’escola pública és de tothom. Educar és un acte de responsabilitat, però també d’il·lusió i de comunitat”, va afegir.
Per entendre què ha passat s’ha de tenir present que el CC Sant Francesc de Ferreries és d’una línia. Si pot rebre els 11 alumnes que volien anar a la pública, és perquè només va rebre nou peticions en primera opció, un fet que, normativa en mà, hagués posat en risc el manteniment del concert de la línia. De fet, just abans del canvi de Govern —el juliol de 2023–, la Conselleria d’Educació del Pacte havia anunciat que, si determinats centres concertats no omplien les línies amb un mínim d'infants, les haurien de tancar. Per evitar que això passàs, es va permetre reduir les ràtios de 4t d’Infantil a 22 alumnes, per facilitar que fos més senzill assolir-les.
Segons un exalt càrrec d’Educació consultat, la normativa és clara: “Els centres concertats estan obligats a mantenir una ràtio mínima no inferior a la de la mitjana dels centres públics de la zona o municipi. Si està per sota es pot retirar el concert, sempre que es pugui garantir l'escolarització de tots els alumnes entre la resta de centres públics i concertats de la zona”, assegura. "El de la ràtio mínima és normativa bàsica estatal, i forçar la gent a anar a un centre religiós quan no volen és un poc fort", opina.
Tancament de línies públiques
En paral·lel al que ha passat a Ferreries, la plataforma La pública no es toca que engloba diferents entitats, associacions i centres, ha denunciat el tancament de línies a escoles públiques. Segons va enumerar en un comunicat, les escoles afectades pels tancaments d'aules de tres anys inclouen el CEIP Marian Aguiló, el CEIP Son Rullan i el CEIP Es Molinar (Palma); el CEIP Porta des Moll (Alcúdia); el CEIP Climent Serra i Servera (Porreres); el CEIP Duran i Estrany (Llubí); el CEIP Galatzó (Capdellà); el CEIP Pedra Viva (Binissalem), i CEIP Sa Blanca Dona (Eivissa). Es pot recordar una intervenció que va fer el conseller d’Educació, Antoni Vera, en compareixença a comissió parlamentària: “No crearem places públiques allà on n’hi hagi de concertades, i tampoc crearem concertades on n'hi hagi de públiques”.
Per altra banda, hi ha pendent un pla de reducció de ràtios, una petició històrica de la comunitat educativa que es va reflectir a l'Acord Marc educatiu entre els sindicats i la Conselleria del Pacte d'esquerres. Una de les solucions que es proposen és que, en lloc de tancar línies, si per exemple es tenen dues línies a 4t d'Infantil i 25 peticions, es posin 13 alumnes a una aula i 12 a l'altra. Tots els professionals coincideixen en el fet que les ràtios més baixes milloren la feina. I segons fonts consultades al llarg del temps, la translació en la consecució dels objectius pedagògics és immediata.