Educació

A l'escola privada cap alumne repeteix 4t de Primària

Les diferències entre els centres públics, concertats i privats evidencien la distribució desequilibrada de l'alumnat vulnerable i dels recursos educatius

PalmaSi estudies en un centre privat, és molt probable que aprovis, passis de curs i et graduïs sense problemes. Així ho reflecteixen les dades de l’Anuari de l’Educació 2025. Per exemple, a 2n de Primària repeteixen curs el 2,7% dels alumnes de centres públics, l’1,8% dels concertats i només el 0,4% dels centres privats. A 4t de Primària, la diferència és encara més evident: mentre que l’1,8% dels alumnes de la pública i l’1,6% de la concertada repeteixen, cap alumne de centres privats va haver de repetir curs durant el curs 2024-2025.

A l’ESO, les diferències són encara més marcades. A 4t d’ESO, el 8,1% dels alumnes de la pública repeteixen, enfront de l’1,5% dels de la privada i el 5,1% dels de la concertada. Aquest patró es manté en els altres cursos de l’etapa, amb taxes de repetició sistemàticament més altes a la pública i gairebé inexistents a la privada.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa al graduat escolar, és a dir, el percentatge d’alumnes que aconsegueix finalitzar l’ESO, les diferències també són significatives: el 84,9% dels estudiants de la pública hi arriben, el 90,7% dels de concertada i el 98,9% dels de privada. A Batxillerat, aquesta tendència es manté: el 82,8% dels alumnes de centres públics aconsegueixen graduar-se, enfront del 86,5% dels de concertats i el 98,2% dels de centres privats.

Cargando
No hay anuncios

Per què?

Aquestes desigualtats no només reflecteixen el rendiment acadèmic, sinó també les diferències estructurals del sistema educatiu a les Illes Balears. Els centres públics acostumen a acollir una major diversitat d’alumnes i un percentatge més elevat de joves amb Necessitats Educatives Específiques (NESE) o procedents de famílies amb menys capacitat econòmica i nivell cultural, fet que impacta en les taxes de repetició i graduació. Els centres concertats combinen finançament públic amb gestió privada i poden oferir recursos addicionals (pagant), amb resultats acadèmics, normalment, superiors a la pública, però encara per sota dels privats. Els centres privats, amb un seguiment individualitzat més intens, més recursos i, en general, una situació familiar amb més estabilitat, registren taxes gairebé nul·les de repetició i pràcticament la totalitat dels alumnes aconsegueixen graduar-se amb èxit.

Cargando
No hay anuncios

En resum, la titularitat dels centres continua sent un factor determinant en els resultats escolars a les Balears, amb un èxit acadèmic més elevat als centres privats i concertats en comparació amb la pública. Les dades mostren, un cop més, que els recursos, la gestió i el context social de l’alumnat tenen un paper clau en el desenvolupament educatiu.