Educació

Alumnes de Primària estan dos mesos sense classes d'anglès per no tenir docent

El CEIP Molí d'en Xema va avisar les famílies que, com que ningú agafava la vacant per substitució, tampoc no podrien avaluar els alumnes

PalmaSense professor per ensenyar anglès als alumnes de tercer i quart de Primària durant dos mesos. Amb aquesta situació es va trobar el CEIP Molí d'en Xema (Manacor) al primer trimestre a causa que cap docent interí triava la plaça. "Des de mitjan octubre els infants no varen tenir classe d'anglès ni se'ls va avaluar", explica la directora, Bel Rigo. "Havíem de cobrir una substitució i va sortir la plaça, però ningú l'agafava. L'única persona que la va acceptar es va incorporar i després va decidir no seguir", diu. El centre va avisar les famílies de la situació, que ara ja s'ha resolt perquè la docent titular de la plaça s'ha reincorporat. Els alumnes han perdut dos mesos de curs d'anglès. Ara bé, segons assenyala Rigo, en haver estat al primer trimestre, després hi ha marge per poder remuntar i avaluar els coneixements dels infants.

El sindicat Alternativa explica que, com ha passat al Molí d'en Xema, ja comença a ser freqüent que centres de Primària tinguin places sense cobrir de determinades especialitats, un problema que ja fa anys que passa a Secundària i Batxillerat. Per donar sortida a aquestes places que són molt difícils de cobrir, durant la darrera legislatura del Pacte d'esquerres es varen habilitar els tràmits urgents de substitucions, per treure vacants específiques que no es cobrien en el procés ordinari. Cada setmana Educació habilita un tràmit urgent per donar cobertura a les substitucions.

Cargando
No hay anuncios

Una de les causes que obri la porta a què tantes places quedin sense cobrir ha estat la modificació del sistema d'adjudicació a interins anys enrere. Abans, quan la Conselleria telefonava al docent li deia la vacant que havia de cobrir i no podia renunciar-hi. Amb la modificació es va introduir la possibilitat que permet renunciar una vegada, sempre que sigui de manera justificada. El problema és que, segons va explicar el conseller d'Educació, Antoni Vera, cada renúncia suposa vuit dies de feina a la Conselleria, des que es torna a treure la plaça a tràmit i algú l'accepta.

Cargando
No hay anuncios

Educació sense professors

Des de principi de curs, a les Balears s'han registrat més de 6.000 renúncies de docents interins. Aquest fet ha buidat les llistes d'adjudicacions i ha alterat el funcionament dels centres. El fet de no tenir els perfils de docent necessaris no és l'única situació que s'estan trobant les escoles de Primària. També comença a ser habitual rebre mestres que no saben català, procedents de la Península.

Cargando
No hay anuncios

En un context en què falten professors arreu de les Balears, la Conselleria d'Educació ha plantejat uns nous currículums educatius que aposten per ampliar les hores de docència de determinades assignatures per revertir els mals resultats a les proves PISA i a les IAQSE. A partir del curs 2025-2026, a Primària s'incrementaran principalment les hores de Matemàtiques, que passaran de cinc a vuit a primer cicle, de sis a vuit a segon i de cinc a vuit a tercer. També s'augmentarà el temps destinat a l’Educació Artística, en una hora a segon cicle de Primària. Pel que fa a Coneixement del Medi, se'n guanyarà una hora a tercer cicle, i en llengua estrangera (anglès), una hora a primer cicle, dues al segon i tres al tercer.

Cargando
No hay anuncios

Els experts consultats asseguren que fer més hores d'una matèria no implica per si mateix una millora dels resultats, però també assenyalen que per fer docència calen professors, i a les Balears en falten de moltes especialitats.