Educació

Educació reforça l'acollida en català dels alumnes nouvinguts

La Conselleria incrementa les hores de dedicació del Programa d’Acolliment Lingüístic i Cultural (PALIC), que passen de 1.014 a 1.247

PalmaLa Conselleria d’Educació ha augmentat els recursos que aporta al Programa d’Acolliment Lingüístic i Cultural (PALIC), destinat a facilitar la integració de l’alumnat nouvingut a partir de la immersió lingüística en català i el coneixement de l’entorn. Aquest curs 2025-2026 s’hi dedicaran 1.247 hores, 233 més que les 1.014 del curs anterior, a distribuir entre els instituts de les Balears. En dos cursos, la Conselleria d'Antoni Vera ha apujat 516 hores aquest programa.

La Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa manté aquest el curs el programa 'Viu la Cultura', que l'any passat va arribar a més de 86.000 alumnes. Enguany, el programa inclourà una seixantena d’activitats arreu de les Balears amb especial protagonisme per al món de les rondalles, que es vol fer servir com a eina educativa i de transmissió cultural.

Cargando
No hay anuncios

El PALIC és un projecte clau per als instituts, que poden donar una atenció lingüística i cultura més específica als joves que ho necessiten. Així, al llarg de la setmana, els estudiants que encara es troben en procés d’adquisició de la llengua surten de l’aula ordinària per participar en sessions intensives de reforç lingüístic. A l’IES Can Peu Blanc, on entre un 30% i un 40% de l’alumnat és d’origen estranger, el PALIC atén desenes d’alumnes. “Es fa molta feina perquè parlin i perquè sentin el català. També feim sortides per sa Pobla, perquè la idea és que socialitzin i coneguin l’entorn on viuen”, explica Magda Juan, professora del departament de Català.

Cargando
No hay anuncios

Crear espais segurs

Segons Juan, la clau és crear un ambient segur i acollidor. “Els alumnes han de tenir un espai de confort en què puguin emprar el català amb tranquil·litat”, diu. Amb gairebé vint anys d’experiència, defensa una mirada més humana en l’ensenyament. “És una altra manera de treballar, especialment a Secundària, on hi ha centres que es limiten a ensenyar temari i prou”, critica. Per a ella, l’acollida emocional és tan important com la lingüística. “La seva vida pateix un canvi radical i cal tenir empatia amb ells”, assenyala, referint-se a alumnes que arriben a les Illes forçats a deixar enrere el seu país d’origen.

Cargando
No hay anuncios

A l’IES Santa Margalida, amb un 19% d’alumnat estranger, també s’aplica el programa PALIC. La diversitat de realitats complica l’organització interna, que no és fàcil. “Dins una aula tenim alumnes amb set nivells diferents, un fet que dificulta la feina”, explica Immaculada Roca, del departament d’Orientació. “Necessitam poder fer feina amb grups més homogenis”, diu. Els alumnes solen participar en el programa entre un i dos cursos. Tot i les dificultats, Roca destaca que el suport familiar fa una gran diferència: “Aquells que tenen una família que els dona suport, d’aquí a mig any poden funcionar tots sols en català”, assegura.