Economia 19/11/2023

José Manuel Peces: “Haver de tenir tres feines per fer un sou no em sembla digne”

Delegat d’UGT al sector aeri

2 min
José Manuel Peces, delegat d'UGT al sector aeri

PalmaL’aeroport de Palma és el centre de treball més important de les Illes Balears. A l’estiu esdevé una veritable caldera de l’economia illenca, que no atura en cap moment de les 24 h i que és un bon mirall per analitzar la situació laboral dels balears. José Manuel Peces du més de 35 anys al sector aeri, i és el delegat d’aquesta àrea al sindicat UGT. 

Què pensa quan sent un acord polític per reduir la jornada laboral?

— Per descomptat, una gran alegria perquè en molts sectors es podrà aplicar, però també una mica d’escepticisme en el cas del nostre sector, l’aeri. Ara mateix, el nostre problema és un sistema de contractació pervers que perjudica el treballador i que només cerca el benefici de les grans empreses que operen als aeroports.

Però les empreses hauran de complir igualment amb les 37,5 hores.

— Les empreses formalment compliran amb el que faci falta. Però el problema és que el 80% dels treballadors de serveis de terra i molts altres no tenen la jornada completa. Tenen dues feines i fins i tot, en alguns casos, en necessiten tres per poder fer un sou digne. Això provoca situacions realment inhumanes i, a més, genera una tipologia de llocs de feina precària. Joves a qui se’ls contracta per a 20 hores o menys, i que aguanten perquè és un incentiu. Però quan et fas gran i ets pare de família, has de fer feina a tres llocs per poder viure a les Balears. A més, l’impacte de què en un contracte et llevin proporcionalment una hora o menys és inapreciable.

I per què es dona aquest nivell de precarietat? 

— Perquè les empreses forcen els nombres per guanyar els concursos, i després evidentment no renuncien a la seva rendibilitat i, per tant, allò que fan és pagar molt malament. Tenim un sistema desestructurat, amb persones que van i venen durant una mateixa jornada. Alguns entren a les 5 del matí, fan aturades, canvis d’empresa, i al vespre encara són per aquí. Això és insostenible, i és impossible donar un bon servei. 

Tenint en compte que la seguretat és bàsica en el món del transport aeri, no és perillós això?

— És un tema que he dit als responsables d’AENA i, per tant, també te’l puc dir: Aquest model du al límit la seguretat i n’incrementa el risc, i si no hi ha greus incidents és per l’esforç sobrehumà dels treballadors. Però no podem funcionar així. Aquí només interessa el guany, i per això hem de continuar denunciant els salaris baixos.

I AENA, que és parcialment pública, què en fa?

— És còmplice i màxim responsable d’aquest desgavell. Té la informació d’entrades i sortides de totes les persones que fan feina allà, per molt que no siguin empleats seus. I pot comprovar perfectament les jornades d’estiu inacabables, els abusos i la precarietat. Però no els interessa, els seus directius miren cap a un altre costat.u

stats