Economia 17/11/2018

Mesures per millorar la situació

L’Ajuntament de Palma, entre els consistoris que han impulsat canvis

C. T.
2 min
Mesures per millorar la situació

PalmaTot i que la situació requereix mesures urgents per aconseguir la reducció de terminis, el col·lapse es deu a una combinació de factors, alguns dels quals tenen difícil solució, segons explica el president de la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears, Joan Carles Verd.

“Un dels problemes és la falta de personal. Les retallades varen deixar reduïdes les plantilles dels ajuntaments i en el moment que s’ha reactivat l’economia i han entrat més projectes no hem tingut la capacitat d’adequar la capacitat a les necessitats, especialment per la Llei Montoro”, destaca Verd.

Tan el Col·legi d’Arquitectes com la Felib recorden que els terminis de resolució tan llargs no només són causats per la lentitud dels ajuntaments, ja que altres institucions intervenen en tot el procés. “També depenem dels consells insulars, Costes, Aena, Recursos Hídrics, Patrimoni, etc.”, explica Nacho Salas, del Col·legi d’Arquitectes.

Això explica una altra de les raons del col·lapse, una major inseguretat jurídica que du als tècnics municipals a demanar nombrosos informes abans de prendre decisions. “De fet, creim que s’haurien de simplificar els processos i evitar alguns informes que de vegades ens semblen innecessaris”, explica Verd, que considera que un tercer factor clau és la falta de personal especialitzat en aquest tema.

Un dels ajuntaments que ha impulsat canvis per agilitzar aquests tràmits és el de Palma. El responsable d’Urbanisme de Cort, José Hila, destaca que en deu anys s’ha duplicat el nombre de llicències d’obres, mentre que el nombre de personal és inferior al de 2008 per la regla de despesa, que no permet incrementar les plantilles.

Una de les novetats que s’instaurarà ben aviat a Palma és la cita prèvia per a informació urbanística i informes sectorials per a professionals. Quan l’interessat demani cita ja haurà d’especificar quina informació necessita. Així, el tècnic que hagi de respondre podrà consultar-la amb anterioritat.

Avui en dia, segons dades de l’Ajuntament, el termini de concessió de llicències és d’uns quatre mesos quan la petició no presenta cap deficiència ni s’ha de demanar cap informe, un termini que es preveu que es pugui reduir fins als tres mesos durant aquest any.

Per la seva banda, Verd destaca que s’ha creat un grup de treball amb el COAIB per agilitzar els tràmits. Una de les mesures és que els arquitectes puguin fer estades formatives a les àrees d’urbanisme dels consistoris. La Felib també comptarà amb un arquitecte que s’incorporarà a l’entitat gràcies al programa joves qualificats.

stats