RADAR EMPRESARIAL

Laurent Dereux: “Pensar a marxar de Catalunya és propi de qui no coneix la realitat del mercat”

Director general de Nestlé España

Elena Freixa
28/03/2016

BarcelonaLaurent Dereux (Lille, 1956) va arribar a la direcció de Nestlé Espanya fa tot just dos anys i mig. Diu que no hi ha ningú que no envegi la seva vida a Barcelona. El directiu defensa que la filial espanyola, amb 111 anys d’història que l’erigeixen com una de les més antigues del gegant suís, ha resistit bé la forta crisi interna a Espanya i ha plantat cara a la marca blanca.

¿La crisi al mercat espanyol ja és aigua passada?

La recessió i els alts nivells d’atur van tenir una incidència important en l’economia, però la indústria de l’alimentació va patir menys que d’altres. En el cas de Nestlé, l’afectació més important va ser en el consum fora de la llar, on tenim un 25% dels ingressos, però fa més d’un any que notem millora gràcies al turisme. Globalment els nostres ingressos a Espanya han crescut durant la crisi i en els anys més difícils hem aconseguit mantenir-los.

¿La marca blanca ha sigut el principal enemic intern?

Cargando
No hay anuncios

La marca blanca ha frenat, s’ha estabilitzat. Tot i que tingui un pes important, jo no veig la lluita com un pols entre marques blanques i marques que no ho són, sinó que Nestlé competeix amb tothom, es digui com es digui. La innovació que es fa bé aporta coses al mercat i troba la seva sortida. És cert, però, que després falta que alguns clients de la distribució estiguin oberts als nous llançaments, i aquí és on veig que la innovació en la distribució a Espanya és una mica baixa en comparació amb altres països.

¿Hi ha hagut algun negoci que ha ajudat especialment a capejar la crisi els últims temps?

Hem anat contra corrent en molts segments. Per exemple, en nutrició infantil hem crescut i hem guanyat quota de mercat, tot i que la natalitat no acompanyava. També en menjar per a animals de companyia hem venut més, tot i l’entorn [de reducció de despesa familiar]. Ja fa nou anys que tenim al mercat les càpsules Dolce Gusto, però continuen tenint un èxit espectacular. A Espanya en venem el doble que a Alemanya, amb la meitat de població.

Cargando
No hay anuncios

L’èxit de les càpsules ha beneficiat la planta de Girona.

La fàbrica gironina va començar amb quatre línies de producció de càpsules i avui en té 12. Els últims anys hi hem aixecat tota una nova planta. Ara hi estem invertint, i ja està a punt de ser la més gran del món en processament de cafè mòlt. L’èxit cridarà l’èxit mentre siguem capaços d’anar millorant en qualitat i costos.

Nestlé té onze fàbriques a Espanya. ¿S’ha beneficiat de la devaluació de sous dels últims anys?

Cargando
No hay anuncios

Nestlé no ha reduït l’ocupació ni ha tocat els sous en tot aquest temps. Hi ha hagut, com a molt, canvis de funcions, i hem introduït als sous més variables lligades tant al rendiment individual com a l’evolució del mercat. Com més amunt en la jerarquia, més part variable als salaris. Però el problema per ser competitiu no és aquest, sinó que siguem capaços de millorar de forma permanent tots els costos, no només els salaris.

Nestlé ha anunciat un nou centre de serveis digitals a Barcelona. ¿En què consistirà?

Donarà servei global al grup per desenvolupar les plataformes de comunicació amb el consumidor, la relació amb les xarxes socials i el comerç electrònic. Només a Espanya, ja tenim un equip de vuit o deu persones dedicades a les xarxes socials dels diversos negocis. La nova unitat centralitzada a Barcelona donarà suport tècnic a tota la multinacional en aquesta àrea. El mòbil ho canvia tot i ens hem de moure cap a la digitalització. A Espanya proporcionarem formació digital a 450 empleats en els pròxims dos anys.

Cargando
No hay anuncios

¿Per què s’ha triat Barcelona per ubicar-hi aquesta unitat?

Apostem per Barcelona perquè és líder digital, un actor de primer nivell en aquest nou món. El MWC no es fa aquí per casualitat. Tot l’entorn favorable al naixement de start-ups i empreses de serveis digitals, així com les escoles i la formació que fan, afavoreix que sigui més fàcil reclutar talent de tot el món per al nostre equip. I després hi ha la qualitat de vida de la ciutat, un altre ingredient que ajuda a trobar talent i retenir-lo. A més, el cost de vida resulta més competitiu que el d’altres ciutats de l’entorn europeu.

¿Es va valorar el procés sobiranista català per invertir a Barcelona?

Cargando
No hay anuncios

No és un tema que hagi pesat. La incertesa no és amiga del món econòmic, que sempre vol màxima previsibilitat i estabilitat. La incertesa es viu no només a Catalunya sinó també a Espanya amb les tensions per formar nou govern. Però Nestlé, com a bona empresa suïssa, opta sempre per la neutralitat, el respecte a la llei i l’adaptació a la realitat.

¿Han pensat a endur-se la seu de la companyia a Madrid?

Mai hem tingut una proposta de la direcció per fer les maletes perquè tenim forts vincles aquí. El meu cap, responsable de tot el mercat europeu i del Pròxim Orient i l’Àfrica, és Lluís Cantarell, de Barcelona, i l’actual CEO també va començar la carrera a Nestlé Espanya. Pensar a marxar és una reacció pròpia de qui no coneix la realitat del mercat.