La guerra comercial de Trump amenaça l'estiu rècord de les aerolínies
Les grans companyies dels EUA veuen truncades les seves expectatives de guanys per la caiguda de la demanda i s'enfonsen a la borsa
BarcelonaEn el món dels negocis hi abunden els anglicismes, les sigles i els noms que semblen sortits d’un còmic de superherois. Si les Big Four són les quatre grans firmes de consultoria globals, als Estats Units les Big Three estan formades per la tríada de les principals aerolínies comercials del país: American Airlines, Delta Air Lines i United Airlines. A finals de l'any passat aquest grup de companyies aèries es fregava les mans anticipant un any de més boom turístic i rècord de viatges a través de l'oceà Atlàntic. La guerra comercial impulsada per Donald Trump, però, també ha posat en risc el seu negoci i els mercats ja mostren la incertesa que envolta el futur immediat del sector, amb caigudes en el valor de les accions i previsions de creixement més moderades del que s’esperava.
Des del gener, els títols de Delta Air Lines han caigut al voltant d'un 40%, i en la darrera presentació de resultats la companyia anticipava una reducció del creixement de capacitat previst per a la segona meitat de l'any i el deixava estable respecte a l'any anterior. El seu conseller delegat, Ed Bastian, definia aquest inici del 2025 com "una desfilada de catàstrofes", ja que a la incertesa econòmica s'hi sumava l'impacte en la demanda de desastres com els incendis de Los Angeles o els últims accidents aeris. A més, Delta ha decidit retirar les seves previsions per al conjunt de l'any i esperarà que s'aclareixi el context geopolític per donar-ne de noves.
La patacada a la borsa ha estat encara pitjor per a American Airlines, que s'ha enfonsat gairebé un 50% des de principis de gener. De moment la companyia s'ha salvat d'actualitzar les seves perspectives, però la setmana vinent haurà de donar explicacions als seus inversors durant la presentació de resultats. La tercera pota d'aquest trident, United Airlines, ha caigut prop d'un 35% a Wall Street en el mateix període que les seves competidores. L'aerolínia va treure pit aquesta setmana dels seus millors resultats en un primer trimestre dels últims cinc anys, "malgrat un context macroeconòmic desafiant". Així i tot, va prendre la decisió poc habitual d'oferir dos possibles escenaris per als seus guanys del 2025, i va avisar que una recessió malmetria els seus beneficis. Aquest estiu també reduirà vols per compensar la caiguda de la demanda en els viatges a dins dels EUA.
L'anunci dels aranzels imposats per Donald Trump —ara pausats en part durant 90 dies, amb l'excepció de la Xina— arriba just quan les aerolínies encaren l'arribada de l'estiu, la temporada més lucrativa de l'any per al sector. Les darreres dades publicades per l'Oficina Nacional de Turisme dels Estats Units mostren com les visites de turistes estrangers van caure un 11,6% al març en comparació amb l'any anterior. La companyia de prediccions Tourism Economics, que abans havia anticipat que el nombre de viatgers internacionals creixeria un 9% en aquest mercat enguany, ara calcula que caurà un 9,4%. "Les polítiques i declaracions de Trump han generat un sentiment negatiu cap als EUA entre els viatgers internacionals", remarca la consultora, que pronostica que l'arribada de canadencs es reduirà en un 20%.
El cost de vendre i fabricar avions
Les conseqüències de la guerra comercial per a la indústria del transport aeri són perilloses tant pel que fa a la demanda —ja que els viatges no són una despesa essencial per a les llars i serien de les primeres a reduir-se en un escenari de recessió— com pel cost de comercialitzar i fabricar nous avions. De moment, aquesta setmana la Xina ha ordenat a les seves aerolínies que no acceptin més lliuraments del fabricant dels Estats Units Boeing, en resposta a la imposició per part dels EUA d'aranzels que poden arribar fins al 245% en alguns productes del país asiàtic. El conseller delegat de Ryanair, Michael O'Leary, va advertir aquesta setmana en una entrevista al Financial Timesque l'aerolínia de baix cost hauria d'endarrerir els lliuraments d'aeronaus de Boeing si aquests s'encarien per la guerra comercial. La companyia havia de rebre 25 avions del fabricant dels EUA a partir de l'agost, però l'executiu va explicar que realment no els necessiten "fins als voltants del març o l'abril del 2026".
Més enllà dels aranzels generals del 10% per a tots els països, el sector també haurà de patir pel 25% addicional per a l'acer i l'alumini, dos materials imprescindibles per produir avions. El fabricant europeu Airbus compta amb una planta d'assemblatge a Alabama, però tindria més traves per importar peces que es produeixen en altres parts del món. "Òbviament, hi hauria un increment del cost i molt probablement del preu per a les aerolínies, i per tant es traslladaria als consumidors", deia el seu conseller delegat, Guillaume Faury, al mes de febrer. Per cert, Boeing, Delta Air Lines i United Airlines van donar un milió de dòlars cadascuna a la cerimònia d'inauguració del president Donald Trump.
El que molts viatgers es pregunten, però, és com es notarà tot plegat en els preus dels bitllets. El sector no té un diagnòstic unànime sobre com es repercutirien els aranzels al client final. De moment Air France-KLM ja ha anunciat que està retallant les tarifes en classe turista per omplir els seus vols transatlàntics, perquè ha notat una davallada en la demanda. "Aquest és un territori nou i desconegut per a nosaltres, però estem acostumats a les crisis", deia el seu conseller delegat, Ben Smith, en una entrevista a Bloomberg TV. A l'aeroport del Prat, Level —la low cost de llarg radi del hòlding IAG— continua amb els seus plans per volar als Estats Units, on actualment opera cinc rutes.