Economia 24/01/2017

El govern espanyol rebaixarà un 11% les taxes aeroportuàries fins al 2021

Rajoy va més enllà de la petició de Competència però es queda just per sota del que reclamen les associacions del sector

Júlia Manresa / Agències
2 min
El president del govern, Mariano Rajoy.

MadridFinalment ha estat el president del govern, Mariano Rajoy, qui ha fet l'anunci. Rajoy ha anat fins i tot més enllà del que reclamava la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) i ha anunciat aquest dimarts una rebaixa de les taxes aeroportuàries d'Aena del 2,2% anual durant els propers 5 anys, cosa que suposa un 11% menys d'aquí al 2021. De fet, la mesura queda just entre les reclamacions de l'autoritat de competència i les associacions portuàries. Mentre la CNMC sol·licitava una rebaixa del 2,02%, el sector reclamava un 2,59% menys. Per contra, Aena en demanava la congelació.

"Aquesta rebaixa persegueix millorar la competitivitat dels aeroports espanyols i contribuirà també a mantenir el creixement del nostre potent sector turístic, un sector que genera l'11% del PIB i el 13% de l'ocupació a Espanya", ha assegurat el president del govern. Segons el president, aquest canvi es farà millorant la qualitat dels serveis aeroportuaris, cosa que permetrà a Aena invertir més de 2.000 milions d'euros en els aeroports espanyols els propers 5 anys.

En aquest sentit el ministre de Foment, Íñigo De la Serna, ja apuntava ahir en aquesta direcció quan en la comissió de Foment del Senat va explicar que les xifres de trànsit de passatgers dels propers anys, en què es preveu un augment encara més elevat, corregeixen a l'alça les previsions d'Aena i, per tant, es compensaria la reducció d'ingressos provocada per la rebaixa de les taxes.

La pugna Aena - Competència

Aquest argument és el mateix que el 2015 esgrimia la CNMC en el seu informe, en què assegurava que les taxes s'haurien de rebaixar entre un 2% i un 3% a partir del 2016 perquè l'actual model de comptabilitat utilitzat infravalora els costos de les activitats comercials, que es tracten com una activitat addicional sobre l'aeroportuària, fet que provoca que "hi hagi costos rellevants" que "no s'estan considerant de manera correcta". Aena va recórrer aquesta decisió però finalment va haver de claudicar. Tot i això el 2016 Competència va fer la mateixa reclamació i el govern va acabar decidint que l'informe no fos vinculant.

Cal recordar que el 2016 els aeroports d'Aena van registrar un 11% més de passatgers que l'any anterior i van superar la xifra rècord registrada el 2007, quan es van rebre 210,4 milions de viatgers. El 2016 es va arribar als 230,2 milions.

El ministeri de Foment ja va obrir la porta a rebaixar les taxes i durant les últimes setmanes el seu titular, el ministre Íñigo de la Serna, ja havia avançat que s'aprovaria aviat; de fet, aquest dilluns va assegurar que l'aprovació definitiva seria divendres, perquè es formalitzarà també l'aprovació del Document de Regulació Aeroportuària (DORA).

stats