Automoció

Què frena l'adopció massiva del cotxe elèctric?

L'electrificació passa per davant del gas i l'hidrogen en la lluita contra el CO₂

4 min
Cartell de la zona de baixes emissions a la ronda de Dalt de Barcelona en una imatge d’arxiu.

BarcelonaLa companyia xinesa MG ofereix a Espanya el seu model 100% elèctric ZS per poc més de 22.000 euros. El també elèctric xinès BYD Dolphin es pot adquirir per menys de 30.000 euros. Uns preus relativament assequibles per a cotxes elèctrics si es comparen amb preus de cotxes europeus. A tall d’exemple, un Volkswagen ID3 voreja els 40.000 euros i el Cupra Born es mou al voltant d'aquesta xifra, en funció del model. D’aquí que l’objectiu de Seat, amb la seva aposta per electrificar la planta de Martorell, sigui produir un cotxe 100% elèctric (petit) que tingui un preu al voltant dels 25.000 euros.

El preu de compra és un dels hàndicaps que frenen l’electromobilitat. N’hi ha un parell més: l’autonomia d’aquests vehicles, que en el millor dels casos és de poc més de 600 quilòmetres, i lligat a aquest mateix tema la xarxa pública de punts de recàrrega, especialment els ràpids i ultraràpids. “Cal que els punts de recàrrega públics siguin molt més massius”, assegura Sergio Alcaraz, president del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya. Alcaraz reconeix que la demanda de mobilitat s’ha alentit també per les condicions econòmiques i financeres. Davant la situació econòmica actual, els usuaris “prioritzen l’estalvi a la inversió”. A aquest fet, indica, s’hi suma la pujada dels tipus d’interès i l’encariment del crèdit, factors que no juguen a favor de la venda de cotxes. A aquest factor s’hi suma un element més subjectiu per part del comprador: davant el canvi tecnològic, els dubtes sobre quin és millor acaba retardant la presa de decisió.

Aquí repassem les diferents tecnologies amb els seus avantatges i desavantatges.

Cotxe elèctric

El futur que no acaba d’arrencar a l’Estat

El cotxe elèctric és més car, però el seu manteniment és més assequible. A aquest factor s’hi han de sumar les ajudes. El pla Moves III permet obtenir fins a 7.000 euros de subvenció si es desballesta un cotxe antic de motor tèrmic. També es poden aconseguir descomptes fiscals, amb una deducció a l’IRPF si el cotxe és d’ús particular i no afecte a activitats econòmiques, i fins i tot l'impost municipal de circulació (tracció mecànica) pot rebre bonificacions de fins al 75%. Però les subvencions més grans (Moves) es cobren a posteriori. Alcaraz aposta per un sistema de subvenció directa en el moment de la compra. Per la seva banda, el president de la patronal Anfac, José López-Tafall, reclama també la supressió o rebaixa de l’IVA a aquests vehicles com a sistema per impulsar les vendes.

Un altre avantatge del cotxe elèctric és la seva etiqueta de la DGT. Els cotxes elèctrics tenen etiqueta zero, cosa que permet accedir sense restriccions a les zones de baixes emissions (ZBE).

El cotxe elèctric pot ser una gran alternativa per a la gent que fa molts trajectes urbans, per exemple, per anar i tornar cada dia de la feina si és a pocs quilòmetres de casa. Els avantatges són superiors si el cotxe es pot carregar a casa (o al pàrquing), per exemple a la nit, i encara és més avantatjós si es disposa d’una instal·lació d’autoconsum fotovoltaic a casa o a la feina.

El gran inconvenient, però, és si no es té carregador propi i es depèn de la xarxa pública de recàrrega. I per a viatges llargs, cal preparar bé els itineraris buscant punts de recàrrega ràpids durant el recorregut previst. Hi ha un dubte que exposen alguns usuaris, que és què passa quan la bateria del cotxe s’ha de canviar, cosa que suposa un cost important que pot pujar diversos milers d’euros. Alcaraz, però, assegura que això no ha de ser un problema perquè “la bateria està dissenyada per a una vida útil més llarga que la del cotxe”.

Híbrid

Els avantatges del motor tèrmic però amb menys emissions

Els cotxes híbrids tenen els avantatges dels de motor tèrmic (gasolina o dièsel) en autonomia, i no depenen dels punts de recàrrega com els elèctrics. Un altre avantatge és que en general tenen etiqueta eco de la DGT i, per tant, pocs problemes per accedir a les ZBE. Els híbrids redueixen les emissions a l’atmosfera, sobretot si en trajectes urbans curts utilitzen el motor elèctric i no el tèrmic. Són una bona opció per a persones que, per exemple, durant la setmana fan trajectes urbans per anar i tornar de la feina, però que el cap de setmana o en vacances fan viatges llargs i no volen estar pendents dels punts de recàrrega o electrolineres.

Gas i hidrogen

Una tecnologia que no ha arrelat a Espanya i una altra de massa incipient

Els vehicles de gas, sigui natural o del petroli, solen tenir etiqueta eco de la DGT. Són vehicles de motor tèrmic, pràcticament igual que el de gasolina, però que van amb gas i, per tant, contaminen molt menys. La tecnologia ha arrelat en alguns països, per exemple a Itàlia. Però a Espanya, malgrat que durant un temps Seat va apostar pel gas natural, el sistema no s'ha consolidat, i molts cops, malgrat que són cotxes de molta autonomia, costa trobar benzineres on proveir-se.

L’hidrogen, malgrat que és l’aposta d’algunes marques japoneses com Toyota, és encara una tecnologia molt incipient per al transport privat, no tant per al transport pesant. “L’hidrogen encara té molts reptes”, explica Alcaraz, que li veu un futur a mitjà i llarg termini. Un problema important és que no s’ha fet una xarxa per repostar hidrogen verd.

stats