Comerç
Economia22/05/2023

D'Amazon a Bonpreu: repàs a les tarifes planes d'enviament més populars

La quota fixa mensual per rebre les compres online és la nova tendència entre la distribució

BarcelonaCada vegada són més els consumidors que opten per fer la compra, també la de menjar i la dels productes de la casa, a través d'internet. Una tendència que ja fa anys que està a l'ordre del dia i que amb la pandèmia va experimentar un boom. De fet, segons dades d'un estudi d'Aecoc, els últims sis mesos del 2020, després de la pandèmia, l'alimentació ja suposava el 45% de la facturació de les vendes en línia de les cadenes de gran consum. Un esclat que s'ha mantingut, tot i que amb menys mesura, en la tornada a la normalitat. Però les compres per internet amaguen una despesa extra: els costos d'enviament. Aquest servei, però, també pot ser una bona manera de fidelitzar el client a través de la nova tendència: la tarifa plana.

Amazon, el gegant del comerç electrònic, va ser dels primers a provar-ho a través de la tarifa plana d'Amazon Prime. Aquesta opció ofereix, pagant una quota fixa, enviaments exprés gratuïts en comandes a partir de 29 euros –tant a la Península com a les Illes Balears– i també accés al servei de televisió, que ja està fent la competència a plataformes com Netflix, HBO o Disney+. Amazon Prime costa 40,90 euros l'any o 4,99 euros mensuals, import que, tot i que pot semblar elevat, per als consumidors freqüents s'amortitza amb poques compres.

Cargando
No hay anuncios

També El Corte Inglés ha començat a oferir la tarifa plana: s'anomena Corte Inglés Plus i surt amb una clara intenció de competir amb Amazon Prime. Per un preu de 19,90 euros anuals, ofereix entregues a domicili per compres superiors a 40 euros –s'haurà de pagar 5,90 si la compra val entre 10 i 40 euros–; i, en el cas de l'alimentació, cal superar els 100 euros.

La tarifa plana s'estén als supermercats

El fet és que aquests serveis per subscripció ja s'estan estenent també entre els diversos supermercats catalans i espanyols. De fet, la compra d'alimentació per internet és cada vegada més freqüent. Segons les dades dels subscriptors d'Amazon Prime, per exemple, el nombre de clients que van fer comandes alimentàries el Nadal passat va créixer un 80%. Si molts supermercats fins fa pocs anys no tenien ni el servei de fer la compra per internet, ara ja es comença a oferir la tarifa plana per a l'enviament. Però és realment una tendència?

Cargando
No hay anuncios

Bon Preu compta amb la seva tarifa plana: des de 5,99 euros al mes, el consumidor pot fer-se el seu BPas, que ofereix repartiment a domicili gratuït i, en funció de la tarifa escollida, serà operatiu tota la setmana o només de dimarts a dijous. Ja fa uns anys que Bon Preu compta amb el seu servei de click & collect: una compra online i que es recull en punts establerts amb el cotxe, ja preparada. Els supermercats Carrefour ja fa un temps que compten també amb la tarifa plana: 14,90 euros l'any per tenir l'enviament gratuït a casa per a compres de més de 75 euros. A més, també té el servei de click & collect.

L'eficiència, en dubte

Segons el director de la càtedra d'Escenaris de Futur del Retail de la UPF-BSM, Josep-Francesc Valls, tot i que la compra física en frescos es continua mantenint, "és cert que l'online està augmentant". "Això té un seguit de derivades: els enviaments a domicili afegeixen una pressió mediambiental i urbanística a les ciutats que no són sostenibles; a més, el servei de transport a domicili s'ha creat al voltant d'un model de gig economy, com els riders i falsos autònoms, que se sustenta amb sous molt baixos i és poc eficient", critica el catedràtic.

Cargando
No hay anuncios

En aquest sentit, segons Valls, "el click & collect que ja fan a molts establiments és la millor fórmula, perquè és el punt mitjà entre la compra física i l'enviament a casa". "La tarifa plana comença a ser tendència i serveix també per fidelitzar els clients, però no crec que acabi prosperant", conclou el professor.

De fet, el click & collect –també anomenat en alguns establiments click & drive– ja l'ofereixen molts supermercats a banda de Bon Preu i Carrefour: Caprabo, Aldi, Plusfresc, Dia, Condis, Leclerc i molts altres. "Molts grans establiments estan apostant per crear una botiga al centre de les ciutats per utilitzar de punt de recollida –explica Valls– i, a Europa, ja és molt comú fer servir benzineres, quioscos i altres establiments com a punts de recollida, i aquest model és cap on anem".