Automoció
Economia 15/01/2023

La crisi dels xips enlaira la venda de cotxes asiàtics a Espanya

Toyota i Kia desbanquen Seat i Peugeot dels primers llocs de vendes

3 min
Toyota Prius

Barcelona"Cotxe en estoc. Lliurament en deu dies". És l'anunci d'un concessionari a Barcelona d'una marca d'automòbils que fabrica a Corea. A l'altra banda, un comentari a la web d'un lector de l'ARA de fa menys d'una setmana amb la queixa que fa vuit mesos que espera que li entreguin el cotxe que ja ha comprat, de fabricació espanyola. Són les dues cares d'una crisi mundial: la manca de microxips i semiconductors ha capgirat el mercat de l'automòbil i, en general, ha afavorit les marques asiàtiques mentre que les europees s'han vist castigades.

El 2022 a Espanya es van matricular 813.396 cotxes i totterrenys, un 5,4% menys que l'any anterior, segons les dades de les patronals Anfac, Faconauto i Ganvam. Però no a tothom li ha anat igual; algunes marques han augmentat vendes i d'altres han experimentat caigudes. El podi de les marques que més han venut a Espanya, però, s'ha capgirat. El 2021 la marca més venuda va ser Seat (espanyola i amb fabricació a Catalunya), seguida de Peugeot (francesa, però que també fabrica a Espanya) i Toyota. El 2022 el podi el van copar les marques asiàtiques: el primer lloc va ser per a Toyota, el segon per a Kia i el tercer per a Hyundai.

La venda de cotxes a Espanya
Unitats venudes el 2022 i variació respecte a l'any anterior en percentatge de les 20 primeres marques

Però, a més, excepte alguns casos aïllats com els de Cupra, Mercedes o Dacia, la majoria de marques europees van perdre vendes l'any 2022 respecte al 2021, mentre que en el cas de les marques asiàtiques, la majoria van augmentar les matriculacions. La clau d'aquest daltabaix en el mercat de l'automòbil espanyol és la crisi dels microxips i semiconductors. Mentre que Europa ha hagut d'abaixar la seva producció d'automòbils per la manca d'aquest tipus de components, els fabricants asiàtics del Japó i Corea de Sud no s'han vist castigats per aquesta crisi, ja que ells mateixos fabriquen aquests components o els tenen més a l'abast.

Félix García, director de comunicació i màrqueting de la patronal de constructors Anfac, atribueix la caiguda de vendes del 2022 a "la crisi dels semiconductors, profundament agreujada per altres factors exògens". A aquests factors se n'hi sumen d'altres, diu, com els problemes logístics, la guerra a Ucraïna o els confinaments a la Xina per la política covid zero, a més de la crisi econòmica per l'alça dels preus de l'energia, la inflació i l'augment dels tipus d'interès, que ho han agreujat. Les perspectives per al 2023, tant d'Anfac com de les patronals dels concessionaris Faconauto i Ganvam, no són gaire optimistes. "Tot això fa que el 2022 torni a quedar per sota de les previsions i ens deixa un escenari desfavorable per al 2023", afegeix García.

Europa punxa

De fet, la dificultat no afecta només els fabricants europeus, sinó els de tot Europa. Així, malgrat que el darrer trimestre hi ha hagut una millora en la producció d'automòbils, les dades de la patronal europea Acea indiquen que, fins al tercer trimestre de l'any passat, la producció de cotxes a Europa va baixar, mentre que va pujar a la resta de mercats mundials. "La producció de turismes a Europa va caure un 2,4% en els tres primers trimestres del 2022, tot i que es manté positiva a la resta de regions del món", alerta Acea en el seu últim informe.

Malgrat que la producció mundial, al voltant de 50 milions d'unitats, continua per sota dels nivells precovid, la crisi dels semiconductors i els xips va afectar la producció a Europa i, en menor mesura, també al Japó. Però la fabricació als Estats Units va augmentar un 11,8%, a l'Amèrica del Sud un 12,4%, a la Xina un 15,1%, a l'Índia un 21,4%, a Indonèsia un 23,2% i a la regió de l'Orient Mitjà i l'Àfrica un 27,8%.

El cas de Seat, primera empresa del sector a Espanya, és paradigmàtic. "Davant la contínua escassetat de semiconductors i components, vam prendre la decisió estratègica de prioritzar els models de Cupra, amb més marge que els vehicles de Seat", va detallar el president de la companyia, Wayne Griffiths, en un comunicat. Segons el directiu, això ha afectat inevitablement les entregues de Seat, però era "essencial per proporcionar estabilitat a llarg termini a la companyia en conjunt". Els semiconductors i xips han passat factura i la producció total del grup va baixar un 1,1% i, en concret, a la planta de Martorell va caure un 4,8%.

Prioritzar Cupra perquè genera més ingressos i deixa més marge ha portat al fet que les vendes d'aquesta marca s'hagin enlairat un 92,7%, mentre que les de la marca Seat hagin caigut un 40,5%. A més, la manca de semiconductors i xips ha deixat una altra derivada: ERTOs en la majoria de fàbriques espanyoles. De fet, la direcció i els sindicats de Seat han pactat allargar fins al 30 de juny l'ERTO vigent davant la perspectiva que continuï l'escassetat de semiconductors i xips.

Elèctrics i luxe eviten la crisi

Els cotxes elèctrics i els de luxe, que generen més beneficis per als fabricants, són els que millor esquiven la crisi de xips i semiconductors, perquè els fabricants en prioritzen la producció. Tesla n'és un cas paradigmàtic. La marca va vendre el 2022 un total de 4.597 unitats, un 43,3% més que l'any anterior. Altres marques que han experimentat creixements (encara que amb volums menors perquè són cotxes molt cars) són Porsche, amb 2.782 unitats venudes a Espanya, un 14,8% més; Maserati, amb 300 unitats, un 71,4% més, o Ferrari, amb 79 unitats, i un creixement del 31,7%.

stats