SOCIETAT

Més recursos per reduir el temps de resposta a les emergències greus

El Govern aposta per millorar la formació del personal que filtra els avisos i els equipaments tecnològics, mentre que el PP critica la lentitud dels canvis

El Govern està fent inversions en els seus serveis d’emergència per tal de millorar el temps de resposta davant situacions potencialment perilloses. L’increment i la millora de la formació del personal de l’112 que atén els avisos i filtra aquesta informació cap als tècnics d’emergències i la millora tecnològica d’aquests serveis són les dues línies que hi ha en marxa actualment, segons ha detallat a l’ARA Balears el director general d’Emergències i Interior, Jaume Barceló.

Per tal de posar en marxa les millores que el Servei d’Emergències requereix, s’ha reforçat la plantilla amb 13 nous gestors d’emergències. A més, està previst incorporar fins a final d’any 9 professionals més dins l’àmbit operatiu. En estar complet, l’equip disposarà de 59 gestors d’emergències. Un pla de promoció interna permetrà augmentar fins a 13 el nombre de supervisors i fins a 5 el nombre total de caps de sala. Aquest increment de plantilla suposarà una pujada d’un 59% del personal de l’112 respecte de l’any passat.

A banda de contractar treballadors nous, està previst promoure programes de formació específics d’alta qualificació. En aquest sentit, una de les prioritats del servei és crear un grup tècnic específic per a l’anàlisi de dades, tant en situacions normals com en situacions d’emergències, i un altre grup especialitzat en emergències meteorològiques.

Barceló explica que una de les millores és el nou servei meteorològic que el Govern contractarà per detectar de manera més ràpida aquells episodis que poden comportar riscos importants per a les persones. “Encara que sigui una reducció petita del temps de resposta, això es pot traduir en una minva del nombre de víctimes, que és la nostra prioritat”, destaca el director d’Emergències, qui considera que la prevenció és la millor manera d’afrontar les emergències greus, perquè salva vides.

El diputat del PP, Lluís Camps, coincideix en la necessitat de posar en marxa aquests canvis, però critica la lentitud del Govern a l’hora de dur a terme les millores. “Nosaltres consideram que un factor clau també és la millora de la coordinació, però també és urgent la utilització dels simulacres i la revisió del pla d’inundacions”, destaca Camps.

Protegir els més febles

Dins aquesta línia, l’Executiu centrarà també les seves activitats a protegir els més febles: infants i gent gran. Per això, iniciarà un programa amb els policies tutors per millorar la informació que tenen sobre la manera d’actuar en el cas de situacions d’emergència.

Per arribar al col·lectiu de gent gran es recorrerà a la xarxa de col·laboradors de Protecció Civil, una part dels quals es formarà per tal que puguin fer xerrades a distints municipis de les Illes destinades a persones grans.

Pel que fa a les millores tècniques, també s’està substituint tota la plataforma tecnològica de veu del centre d’operacions de l’112 amb una inversió propera a 1,9 milions d’euros. Està previst, així mateix, que en els pròxims mesos se substitueixi tot el programari de gestió del servei. També s’ha renovat l’equipament tecnològic de la Unitat de Comandament Avançat (UCA). Amb una inversió de 25.000 euros, s’han actualitzat els equipaments informàtics, de comunicacions, xarxes de dades i de visualització d’aquesta unitat mòbil.

Una altra de les inversions que s’han fet enguany en l’àmbit tecnològic del servei d’emergències és l’adquisició de tres drons, amb una inversió de quasi 6.000 euros. A més, Barceló destaca que es disposa d’una nova estació base portable que permet donar cobertura a qualsevol zona de la Comunitat. Així mateix, es disposa d’un repetidor a la zona de Sant Llorenç, amb una inversió de 83.692 euros, i s’està treballant en un sistema de geolocalització que permeti enviar missatges per mòbil als usuaris localitzats en zones amb risc.

EDICIÓ PAPER 16/11/2019

Consultar aquesta edició en PDF