Airbnb fa cas a Europa i serà més transparent amb els preus

La plataforma de lloguer turístic mostrarà des de l'inici l'import final, incloent-hi les comissions

La Comissió Europea vol que les plataformes digitals no es converteixin en un niu de problemes per als consumidors del continent. És per això que ha instat empreses digitals com Airbnb a ser més transparents amb les comissions que cobren per fer d'intermediaris. En el cas de la plataforma de lloguer turístic, i després d'algunes negociacions, ho ha aconseguit.

L'executiu comunitari ha anunciat aquest dilluns que Airbnb ha accedit a canviar la manera com mostra els preus i les condicions als seus usuaris. Així doncs, a partir d'ara, quan aquests busquin allotjament per a unes dates concretes, podran veure el preu total a la pàgina de resultats, inclosos els recàrrecs pel servei, la neteja i els impostos turístics locals. D'aquesta manera, Brussel·les vol evitar que els preus pugin dràsticament un cop el consumidor avança en la reserva.

Airbnb duplica el seu pes a Catalunya

D'altra banda, Airbnb distingirà a la seva pàgina web si un lloguer turístic és propietat d'un particular o d'un professional del sector. No obstant, les mesures acordades amb l'executiu comunitari no fan referència a la possibilitat que la plataforma hagi de mostrar el número de llicència d'apartament turístic en aquells països que el requereixin. Aquesta és una de les peticions que l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat han fet en reiterades ocasions a Airbnb, que va optar finalment per retirar els anuncis que el consistori considerava il·legals.

"Aquestes vacances d'estiu, els europeus simplement podran veure el que reserven per als seus allotjaments", ha defensat Věra Jourová, la comissària de Justícia, Consum i Igualtat de Gènere. En aquest sentit, ha considerat que els canvis garantiran que hi hagi més confiança que el primer preu que apareix a la plataforma serà l'import final a pagar.

La lletra petita dels termes i condicions

En el context d'aquest acostament amb Brussel·les, la companyia californiana també afegirà un enllaç al servei Online Dispute Resolution, un mecanisme de la Unió Europea perquè els internautes puguin resoldre els seus conflictes amb empreses digitals sense passar pels tribunals.

De fet, la Comissió Europea ha afegit força canvis en la lletra petita dels termes i condicions fixats per l'empresa. Per exemple, Airbnb haurà de garantir el dret dels usuaris a demandar el seu amfitrió en cas de danys personals o altres tipus de perjudici. També ha hagut de fer més clares les circumstàncies en què un usuari pot reclamar que li tornin els diners de la reserva i, en els casos corresponents, fer-ho sense demores.

La justícia europea s'inclina per considerar Airbnb una companyia de la informació, a diferència d'Uber

"Estic molt satisfeta que Airbnb hagi cooperat amb la Comissió Europea i les autoritats nacionals de protecció dels consumidors per canviar la manera com funciona", ha assegurat la comissària Jourová, que confia que altres empreses de l'economia digital segueixin el seu exemple.

EDICIÓ PAPER 20/07/2019

Consultar aquesta edició en PDF