Per què anava a 190 km/h el maquinista del descarrilament de Galícia?
La investigació determinarà per què doblava la velocitat i si els sistemes de seguretat van funcionar
Barcelona.Després de la tragèdia, els familiars de les víctimes del descarrilament de Santiago de Compostel·la volen respostes. Mentre les dues investigacions -la judicial i la del ministeri de Foment- intenten aclarir les circumstàncies en què es va produir l'accident, les dades que es van anar fent públiques ahir apunten a una combinació de circumstàncies que hauria estat fatal. Un excés de velocitat -segons les primeres informacions, per un error del conductor-, un revolt tancat (el ja conegut com a revolt de la mort ) i un possible error del sistema de frenada automàtica podrien haver causat l'accident ferroviari més greu a l'Estat dels últims 70 anys. La investigació determinarà per què el conductor doblava la velocitat i si els sistemes de seguretat van funcionar com hauria calgut.
La investigació
El jutge ja té la caixa negra i ha imputat el maquinista
El titular del jutjat d'instrucció número 3 de Santiago, que ha assumit la investigació, va imputar ahir al matí el maquinista del tren, després de rebre la caixa negra, i va ordenar que la policia judicial li prengués declaració. El conductor està ingressat a l'Hospital de Santiago, on està custodiat per la policia. Amb tota probabilitat, prestarà avui declaració judicial com a imputat. Tot i que ja s'ha començat a investigar, la prioritat del jutge ahir era acabar amb l'aixecament de cadàvers. També s'interrogarà l'acompanyant del maquinista, així com passatgers del tren. La comissió d'accidents, adscrita al ministeri de Foment, també ha obert una investigació. A més, ahir el sindicat Manos Limpias es va querellar contra els conductors, Renfe i Adif.
Excés de velocitat
El conductor admet que anava a 190 km/h en un tram de 80 km/h
Després de la tragèdia, el maquinista, Francisco José Garzón, va mantenir comunicacions per ràdio en què assegurava que anava a 190 km/h, més del doble de la velocitat permesa -és un tram de 80 km/h-, tot i que només era a tres quilòmetres de l'estació de Santiago, on havia de fer una parada. L'excés de velocitat és una de les causes més probables de l'accident. "Si hagués anat a 120 km/h és probable que no hagués passat res", explica Pere Macias, diputat del CiU al Congrés, i president de la Comissió de Seguretat Viària i Mobilitat. Detalla que, tenint en compte que era un revolt molt pronunciat, no sorprèn la magnitud de l'accident. "En pocs moments s'ha d'absorbir tota l'energia provocada per la frenada sobtada a tanta velocitat, ja sigui per aixafament de vagons o volant pels aires", explica.
Error humà
Els sindicat de maquinistes diu que hi ha haver una suma de factors
Mentre s'aclareix si l'excés de velocitat es deu a un error o a una negligència del conductor -que haurà d'explicar per què va mantenir aquella velocitat al revolt i a només tres quilòmetres de l'estació-, el sindicat de maquinistes (Semaf) apuntava ahir que l'accident s'havia d'haver produït "per una suma de circumstàncies". El secretari general de Semaf, Juan Jesús García, va explicar ahir que el conductor tenia una dilatada experiència i "havia de conèixer" aquella línia i saber que hi havia "un revolt pronunciat". El president del Col·legi d'Enginyers de Camins, José Antonio Santamera, també va descartar "gairebé" l'error humà assegurant que el sistema de seguretat "s'hauria d'haver posat en marxa".
Els sistemes de seguretat
El model antic no permet la frenada automàtica
El revolt A Gandeira, ja conegut com a revolt de la mort , és un tram de xarxa convencional. El tren acabava de deixar la via d'alta velocitat, que té un sistema de seguretat amb frenada automàtica en cas de superar la velocitat indicada, l'ERTMS, que s'havia desactivat en entrar a la xarxa convencional -no és compatible-. Per tant, el tren estava controlat per un de més antic anomenat ASFA, un sistema de balises que envia informació puntual. "La diferència és la comunicació tren-terra. Amb el sistema ASFA no és contínua sinó només en moments puntuals", explica Macias. Segons un maquinista consultat per l'ARA, amb l'ERTMS mai s'hauria pogut superar la velocitat màxima, mentre que amb l'ASFA "res ho impedeix".
Alguns experts, a més, asseguren que abans d'entrar a la via convencional hi ha dues balises i els sistemes de seguretat haurien d'haver detectat la velocitat i haver frenat el tren automàticament. Fonts d'Adif van assegurar ahir que el tram estava "perfectament senyalitzat".
Característiques del tren
El tren Alvia pot circular per vies de diferent amplada
El tren Alvia accidentat és un Talgo 250 Dual, un model que permet circular per vies de diferents amplades i que va fer el primer servei comercial a l'Estat en la línia Galícia-Madrid el juny del 2012. Aquest tren circula en aquest trajecte per línies d'alta velocitat en els trams Madrid-Valladolid i Ourense-Santiago-la Corunya, mentre que la resta ho fa per via convencional.