ARTS ESCÈNIQUES

El Trapezi es posa poètic

El festival tanca amb menys públic, per sota dels 90.000 espectadors

Dani Revenga
16/05/2016

ReusSi l’edició de l’any passat va tenir un to més festiu, amb un gran protagonisme dels espectacles frescos i directes, enguany el Trapezi de Reus, la fira estratègica de circ de Catalunya, ha fet un gir cap a la poètica visual, amb una gran quantitat d’actuacions d’una elevada bellesa estètica i una cuidada sofisticació en la posada en escena. Espectacles com Sapiens zoo, d’Animal Religion, i InTarsi, de la companyia Eia, van provocar ovacions del públic per la vistositat de les seves combinacions d’equilibris acrobàtics, dansa, suspensió capil·lar i trapezi.

En el primer cas, els Animal Religion creen nous codis de relació i comportament per a una nova societat imaginària que s’inspira en les actituds més primitives, un espectacle sorprenent que amb excèntriques acrobàcies evoca l’animalitat perduda de l’home. Per la seva banda, InTarsi ens proposa una reflexió sobre les emocions més intimistes a partir de la dansa, el teatre físic i diverses disciplines del circ, com la bàscula, el minitramp o la banquina, tot amb un execució exquisida que aconsegueix transmetre estats d’ànim des del moviment.

Cargando
No hay anuncios

El culte al refinament estètic es va poder percebre també al carrer. Un exemple va ser l’actuació del Circ Bover, amb l’espectacle Vincles, un muntatge en què a partir d’elements senzills com estructures formades per canyes de bambú es crea una sofisticada coreografia que va captivar el públic que va omplir la plaça de la Llibertat de Reus.

L’edició d’enguany del Trapezi ha comptat amb la participació de 31 companyies, que han ofert una setantena d’actuacions en unes vint disciplines, entre les quals els espectacles verticals, la manipulació d’objectes, les acrobàcies, les contorsions i els malabars. Tot plegat, en catorze espais repartits per tota la ciutat, molt especialment als carrers i places, on es concentra el 80% de l’activitat, a banda de les actuacions de sala que tenen lloc als teatres de Reus: el Fortuny, el Bartrina i el Bravium, que han exhaurit entrades en totes les seves funcions -s’han venut 2.315 entrades, que se sumen a les 992 invitacions repartides a professionals.

Cargando
No hay anuncios

Espanya, assignatura pendent

El col·lectiu de professionals converteix el Trapezi en un punt de trobada del sector del circ, que aprofita aquests quatre dies per fer networking. En total, aquest any al Trapezi s’han donat cita 108 professionals, 53 dels quals són programadors, la meitat estrangers, xifra que demostra l’interès que desperta la fira internacionalment. L’assignatura pendent continua sent atraure més programadors de la resta de l’Estat, d’on només n’han vingut cinc. El director artístic, Jordi Gaspar, ho atribueix al fet que, segons ell, a Catalunya es treballi “amb propostes innovadores, més contemporànies”. “A la resta de l’Estat estan més tancats, comencen a obrir-se, però hem de continuar picant pedra perquè comprin el producte que fem a Catalunya”, afegeix. Gaspar va reivindicar la qualitat del circ que es fa a Catalunya i va assegurar: “Som una marca consolidada i reconeguda a escala internacional, per la quantitat i qualitat de les companyies que tenim, i hauríem de posar-ho en relleu per arribar a més gent a casa nostra, perquè a fora se’ns valora molt”.

Cargando
No hay anuncios

L’organització estima que entre 80.000 i 90.000 persones han presenciat els espectacles del Trapezi, cosa que suposa una petita davallada respecte a l’assistència dels anys anteriors, en què la forquilla se situava entre els 90.000 i els 100.000. El director del Trapezi especula: “És possible que, sent un cap de setmana llarg, molta gent de Reus hagi aprofitat l’ocasió per marxar fora, i a més la previsió meteorològica era de pluja, tot i que finalment hem tingut bon temps, però potser això ha fet que hi hagi gent que no hagi vingut”.