El Sónar+D no té por de la intel·ligència artificial
La programació de l'edició del 2025 inclou l’estrena del nou projecte de Maria Arnal
BarcelonaEl Sónar no ha girat mai l’esquena a les innovacions tecnològiques, ni als desafiaments ètics i laborals que comporten. Eines com la intel·ligència artificial han estat presents tant en la proposta artística del festival barceloní, com en la part de l’anomenat Sónar+, una programació que any rere any s’ha consolidat com un espai entre la presentació de novetats tecnològiques, la música i la reflexió fins i tot filosòfica. Precisament la intel·ligència artificial (IA) i la creativitat seran un dels eixos de l’edició del Sónar+D, que se celebrarà a Fira Montjuïc els dies 12, 13 i 14 de juny. El propòsit, com és habitual, és estimular la relació entre “persones que investiguen i desenvolupen eines d’IA per aplicar-les a la música”, tal com ha dit Antònia Folguera, comissària del Sónar+D, durant la presentació del programa (un centenar d’activitats) que s'ha fet a la seu de l’IASlab de La Salle Campus, un laboratori de recerca transdisciplinària i creació artística que ha signat un conveni de col·laboració amb el Sónar.
Dins aquesta línia d’IA i creativitat, “sempre des d’una perspectiva decididament humanista”, hi haurà estrenes com el projecte Ama de Maria Arnal, fruit de la recerca artística i tecnològica que ha fet l’artista badalonina en els últims anys. També hi participarà Rebecca Fiebrink, professora de computació creativa de la Universitat d'Arts de Londres, pionera de la IA en la música en la plataforma Wekinator, creada el 2008. I el tailandès Yaboi Hanoi, dissenyador d’eines per a Google i TikTok, farà una conferència sobre com “fusionar sons ancestrals amb eines IA” més enllà dels patrons de la composició musical de patró occidental. Tot plegat començarà amb un fòrum obert, Introducing AI & music, que compta amb el suport del programa S+T+ARTS de la Comissió Europea i que reunirà artistes multidisciplinaris, investigadors i experts en la interacció amb computació i IA amb finalitats musicals.
This browser does not support the video element.
Una segona línia del Sónar+D 2025 és Imaginant el futur de les indústries creatives: debats, presentacions i xous que reflecteixen els nous models de creació, producció i exhibició sorgits a les arts digitals. Un dels exemples és Lux Mundi, el màping que es va presentar l’any passat a Sant Climent de Taüll i amb el qual quatre artistes digitals, Alba G. Corral, Massó, Desilence i Hamill Industries, i el duo Tarta Relena reinterpreten les pintures romàniques. Segons Folguera, “un punt de trobada entre el segle XI i el present per projectar una mirada cap al futur”. Cal destacar també la sessió interactiva Hacking the world, en què les analistes de tendències Berta Segura i Francesca Tur analitzen l’impacte de la cultura digital en la transformació dels “creadors, la formació d’audiències i les interaccions entre artistes i públics”.
Finalment, Mons per venir oferirà activitats que exploren diferents futurs possibles, com ara Eat my multiverse, una conferència de Libby Heaney, doctora en ciència quàntica que utilitza la computació quàntica en l’art; i la performance Synapticon, en què l'artista experimental Albert.DATA, doctorat en ciències cognitives, mostra la seva activitat cerebral mitjançant interfícies cervell-ordinador.