Cartellera teatral

La Sala Beckett reivindica el teatre de text en català

La temporada 2025-2026 acollirà propostes de Perejaume, Lluïsa Cunillé, Mos Maiorum, Bàrbara Mestanza i Pau Vinyals

BarcelonaLa temporada vinent, la Sala Beckett reivindica l’escriptura teatral com un antídot contra la malaltia del present. "Vivim uns temps d’ansietat i culte a la immediatesa, ofegats per l’allau d’informació global, angoixats per la sensació apocalíptica, volem tenir-ho tot i en el fons res no té sentit", afirma el director de la Sala Beckett, Toni Casares. En aquest context, la nova programació vol "contribuir a fer del teatre de text en llengua catalana un llenguatge viu, amb prou complexitat i en evolució permanent", un "compromís" de la sala que, segons Casares, aquest any expressen "amb més contundència i rotunditat que mai".

La temporada arrencarà amb una proposta del poeta Perejaume titulada El potser com a públic, un dispositiu escènic en què estirarà els límits del concepte d'espectadors. "Ens farà pensar en alguns elements del nostre present que, precisament, no estan pensats per ser observats", detalla Casares. La tardor seguirà amb dues adaptacions literàries a escena: la companyia La Segona Millor prepara El meu germà, Bernard a partir de les Lettres de Bernard-Marie Koltès, mentre que Mos Maiorum i Joan Yago versionaran Nosaltres, els sense nom de Joan Garcia Oliver. La dramaturga i directora valenciana Núria Vizcarro presentarà Oficina de vida independent, un muntatge sobre persones amb diversitat funcional i el seu procés per aconseguir una vida autònoma que, segons Casares, "parla de malalties buscant-ne el costat amable, fins i tot còmic".

Cargando
No hay anuncios

Al llarg de la temporada passaran per la sala diversos espectacles nascuts d'aniversaris. Per commemorar els 30 anys d'Hongaresa Teatre, la companyia representarà El camino de la sal, una tragicomèdia amb un personatge inesperat que portarà els protagonistes —interpretats per Sergi Torrecilla, Lara Salvador i Paco Zarzoso— a la incertesa absoluta. La Beckett també celebrarà els 50 anys de la mort de Franco amb Fracaso renal agudo, una creació d'Eduard Olesti amb textos de Mercè Rodoreda, Joan Sales i Blai Bonet.

Cultura de la cancel·lació i patriarcat

Una de les apostes de la Beckett per al curs vinent és la companyia La Moukhles & Sentís, que fa residència a la sala. La formació de Míriam Moukhles i Carles Sentís prepara Abecedari, un espectacle al voltant de la figura del filòsof Gilles Deleuze. "Ens va impactar molt Nodi. De gossos i malditos, que van fer al Maldà, i també ens va seduir el seu nou projecte, un espectacle que té a veure amb l’obsessió pel llegat", diu Casares.

Cargando
No hay anuncios

Entre la dramatúrgia catalana de l'espai del Poblenou destaca Tallar-se un peu amb una motoserra de Bàrbara Mestanza, que després de Sucia tornarà als escenaris amb un thriller sobre la cultura de la cancel·lació. Un altre dels retorns a la sala és el de la directora Marilia Samper. Ho farà amb Com vaig aprendre a conduir, un text de la nord-americana Paula Vogel sobre el viatge emocional d'una dona en relació amb el patriarcat. "Vogel és una autora estrangera consagrada i molt poc coneguda al nostre país. La Beckett serà la seva porta d'entrada a Catalunya", destaca Casares. L'espectacle estarà interpretat per Mireia Aixalà, Ivan Benet, Alba Gallén i Kathy Sey.

La vida íntima d'una parella

L'hivern a la Beckett estarà marcat per dos espectacles de tàndem diametralment oposats. D'una banda, Las Lloronas explorarà la simbiosi de dos personatges amb Un tall, dos terços. De l'altra, l'actor Pau Vinyals i l'escenògrafa Judit Colomer presentaran el seu primer muntatge conjunt, Tendrament, una peça que obre les portes a la intimitat d'una parella amb un fill. En l'últim tram de la temporada, Alícia Gorina estrenarà Tinc un bosc al cervell de Guadalupe Sáez, que s'endinsa en la pèrdua i el pànic d'una mare i el seu fill. "El seu text ens va desconcertar, és molt punyent", diu el director de la Beckett.

Cargando
No hay anuncios

L'actor Roc Bernardí encapçalarà Abraça'm fins que m'adormi, un dels primers textos del també escenògraf Cesc Colomina. És una història d'un noi atrapat que dirigirà Guillem Sánchez Garcia. La temporada culminarà amb Dinamarca de Lluïsa Cunillé i dirigida per Albert Arribas. Es tracta d'un tour de force sobre una mare i un fill que encarnaran Pere Arquillué i Imma Colomé. "Cunillé és una autora fonamental per entendre el teatre contemporani de Catalunya i Albert Arribas ha trobat noves maneres de posar-se dins el seu món per mostrar-nos la seva faceta més insòlita i diferent", subratlla Casares.

Més enllà dels nous espectacles, la Beckett també aprofitarà el curs per recuperar èxits de la temporada anterior. Tornarà Del fandom al troleig de Berta Prieto, sobre una protagonista que és cada vegada més estúpida; el joc de miralls De l'amistat de Las Huecas, i Casa Calores de Pere Riera, que es va estrenar a la Beckett i que després es va representar a Eslovènia.