Cinema

La producció de cinema català assoleix xifres rècord

El 2024 es van qualificar per estrenar en sales 114 pel·lícules i es van triplicar les produccions de pressupost mitjà

03/07/2025

BarcelonaLa producció de cinema a Catalunya va viure el 2024 un dels millors anys. Aquest seria el resum de l'estudi elaborat per l'Observatori de la Producció Audiovisual (OPA) de la Universitat Pompeu Fabra que ha fet públic aquest dijous l'Acadèmia del Cinema Català, coincidint amb la seva tradicional Festa d'Estiu, que se celebra al vespre a l’edifici de les Tres Xemeneies, futura seu del hub audiovisual Catalunya Media City. Segons l'Informe sobre la producció de cinema a Catalunya 2025, l'any passat es va assolir la xifra rècord de 114 pel·lícules qualificades i es va triplicar el nombre de produccions de pressupost mitjà gràcies a un augment significatiu de la inversió pública.

La fita més important del cinema català el 2024 és l'augment de pel·lícules qualificades per a la seva estrena en sales. Els 114 títols representen un augment del 27% respecte al 2023 i un 15% respecte al 2022. Tanmateix, s'ha de fer constar que la bona marxa de la indústria sobrepassa el marc català i és un fenomen estatal, de manera que el pes específic de la indústria catalana en el conjunt del cinema espanyol es manté estable a l'entorn del 30% des del 2016, lluny de les èpoques en què el cinema català representava el 48% del conjunt de l'Estat. Les xifres de pel·lícules qualificades, per cert, no recullen la totalitat del cinema produït a Catalunya, ja que exclouen, per exemple, les pel·lícules per a televisió i els curtmetratges.

Cargando
No hay anuncios

L'altra bona notícia d'aquest informe satisfà una de les grans reclamacions del sector: la necessitat de reforçar amb inversions públiques el nombre de produccions de pressupost mitjà, és a dir, entre 3 i 5 milions d'euros, que enguany arriben a les 18 pel·lícules. La xifra triplica el nombre de produccions d'aquestes característiques del 2023, quan només sis títols van gaudir d'aquest pressupost. La pujada s'explica per l'augment molt significatiu en les ajudes públiques, especialment des de l'àmbit català, que hi va destinar un 53% més de recursos a través de la Corporació de Mitjans Audiovisuals i un 30% més a través de l'Institut Català d'Empreses Culturals de la Generalitat. Més moderat és l'augment de les aportacions estatals de l'Institut de Cinematografia i Arts Audiovisuals, que creixen un 17%.

El funcionament comercial de les produccions catalanes també va assolir xifres notables el 2024, ja que es van aconseguir 3,7 milions d’espectadors per al cinema català, un creixement del 67% respecte al 2023. La recaptació del cinema català se situa el 2024 en els 23,5 milions d'euros, que representen una pujada interanual encara més notòria del 92%. Els títols que han empès la producció catalana són Casa en flames i El 47, que van fer rècords històrics de taquilla pel que fa al cinema en versió original catalana, i la cinta animada Buffalo Kids. Aquests tres films concentren un 53% de la recaptació de les pel·lícules catalanes estrenades en sales el 2024. Val a dir, tanmateix, que no són xifres rècord, i encara estan per sota dels resultats obtinguts pel cinema català el 2022, quan Tadeu Jones: la taula maragda es va convertir en la locomotora comercial del cinema català amb els 11,79 milions d'euros de taquilla.

Cargando
No hay anuncios

L'informe de l'Observatori de la Producció Audiovisual –elaborat per Reinald Besalú, Joan Corbella, Carles José i Solsona i Noemí Sánchez– també destaca el creixement de les coproduccions en el cinema català, que representen un 81% de les pel·lícules catalanes qualificades, un 36% de les quals de caràcter internacional. La participació catalana en aquestes coproduccions, a més, no és residual: en 86 pel·lícules supera el 50% del pressupost. La nota negativa que assenyala l'informe és la caiguda de la presència de dones en càrrecs de producció, que passa del 38,2% al 29,7%, i també a la direcció, on cau lleugerament al 33%. En qualsevol cas, es destaca que en l'apartat de guió la presència femenina supera per primera vegada el 40%.