Cultura 30/04/2021

'Mare of Easttown': el triomf de la dona (policia) de mitjana edat

Una Kate Winslet allunyada de tot glamur brilla a la nova sèrie de misteri amb clar segell HBO

3 min
Kate Winslet a 'Mare of Easttown'

Barcelona“Fer una gran cosa està sobrevalorat. És el que la gent espera de tu, però no s'adonen que estàs tan fotuda com la resta”, comenta Mare Sheenan al seu col·lega de feina a Mare of Easttown, a propòsit de les expectatives que es generen al voltant d'una persona quan té un càrrec de responsabilitat. La nova sèrie de la HBO converteix una esplèndida Kate Winslet en una policia del poble del títol, a Pennsilvània. Easttown és una comunitat empobrida en què les desgràcies no arriben mai soles. Encara hi pesa la desaparició mai aclarida d'una noia, quan una altra jove apareix assassinada vora el riu. La Mare s'encarrega de la investigació amb un altre detectiu vingut de fora, en Colin (Evan Peters). A través de la recerca, la sèrie teixeix un retrat col·lectiu d'una població devastada econòmicament i moralment. Sobre aquest paisatge pròxim al realisme social, la sèrie creada per Brad Ingelsby conrea el suspens amb una aposta ferma pels cliffhangers de tota la vida al final de cada episodi. Però el principal atractiu de Mare of Easttown és la Mare Sheenan, la demostració definitiva de com les dones de mitjana edat han trobat en el rol de policia (o similar) un tipus de protagonisme que se'ls havia negat durant dècades.

Tràiler de 'Mare of Easttown'

El paper de la dona policia o detectiu no és nou. Venerem Agatha Christie per trencar estereotips amb Miss Marple, aquella dona soltera i jubilada que, lluny de quedar-se en un racó prenent el te sense fer nosa, s'apropiava d'un rol tradicionalment masculí, el de descobridora d'una veritat amagada. Malgrat tot, el pes de la literatura negra nord-americana va forjar una tradició en la ficció de detectius i policies que associava aquestes professions a la masculinitat. A les sèries, aquesta tendència es va començar a esquerdar a finals dels setanta i principis dels vuitanta amb títols com Cagney & Lacey. A la Gran Bretanya, les dones detectius són més habituals, com també la perspectiva quotidiana i de classe obrera. La Jane Tennison (Helen Mirren) de Prime suspect o la Catherine Cawood (Sarah Lancashire) de Happy valley es podrien considerar clars precedents de la Mare Sheenan.

A principis de segle, amb el primer boom de la nova ficció, va aparèixer un nou perfil d'investigadora: l'obsessionada amb la feina fins al punt de distanciar-se al màxim de l'àmbit considerat tradicionalment femení, el domèstic. En el cas de les protagonistes de The killing i Top of the lake, aquesta obsessió per la feina tenia una justificació feminista. Investigar l'assassinat o la desaparició d'una noia no era una tasca qualsevol, perquè calia atorgar la importància necessària, també a la ficció televisiva, a la violència contra les dones.

Ni jove ni guapa, ni un desastre ni una crac

La policia maniàtica de la feina s'ha anat relaxant per deixar pas a un perfil cada cop més habitual: la dona de mitjana edat que exerceix aquesta tasca com en podria fer qualsevol altra. En els últims anys el rol de dona policia ha esdevingut la reivindicació per excel·lència de la protagonista que no ha d'exhibir atributs especials per conduir la narració: no li cal ser jove ni guapa, ni un desastre ni una crac; tampoc superpoderosa o una gran víctima. Personatges com el de Mare of Easttown atorguen centralitat a la dona ordinària, la que combina feina a fora i dins la llar, aquella que entoma com pot que el seu ex es torni a casar, la que no exhibeix una aparença de portada de revista, però lliga sense problemes amb l'escriptor que acaba d'aterrar al poble, i alhora té cura de filla i net. La que potser no protagonitzarà una gran gesta però que, com la majoria de dones, deunidó tot el que fa.

Brad Ingelsby per a HBO

En emissió a HBO España

stats