Art
Cultura 20/03/2024

Les figures “cukiterroristes” de Bel Fullana fan el salt a les tres dimensions a Es Baluard

'Tractor Buddy', la primera mostra individual de l’artista mallorquina en un museu, s’inaugura aquest dijous dia 21 a les 19 h i es podrà veure fins al 9 de juny.

3 min
L'artista Bel Fullana i l'obra protagonista de l'exposició "Tractor Buddy" que es podrà veure a partir d'aquest dijous a Es Baluard

PalmaCom entrar en un garatge d’un polígon on s’ha de rodar el pròxim videoclip underground que tot d’una es farà viral. Així és accedir a l’espai on es troba la primera exposició individual de l’artista Bel Fullana en un museu, en concret a Es Baluard de Palma, que s’inaugura demà. Amb el títol Tractor Buddy es presenta la primera figura escultòrica de Fullana, una condensació de tota la seva obra pictòrica anterior a través de referències al monstruós femení, a l’estètica urbana i a la ironia que acompanya les pintures de la manacorina. 

“Una de les parts més màgiques de l’obra de Bel Fullana és que no hi ha judicis morals, no s’hi diu que reggaeton sí o reggaeton no, no s’analitza ni es jutja la imatge femenina”, ha explicat la comissària de l’exposició, Núria Gómez Gabriel, “i en aquest sentit és capaç de crear personatges icònics que parlen, entre d’altres, de la mercantilització del gènere”. Entre els referents de què s’ha parlat al llarg de la presentació de la mostra hi figuren des de la mitologia grega fins a la pel·lícula Carrie passant pels Contes del guardià de la cripta o pels còmics de Barb Wire. “Bel revisa irònicament aquesta imatge de les dones que per ser exuberants i estar sexualitzades es considera que no tenen intel·ligència, fent servir aquesta estètica coneguda com a cukiterrorista”, ha sentenciat la comissària. 

L'escultura protagonista de la primera mostra individual que la mallorquina Bel Fullana fa a un museu.

Tot això es condensa en una escultura feta en Porexpan i recoberta amb poliuretà en què una de les ja emblemàtiques figures de Fullana, farcides tant de tatuatges i piercings com de cicatrius i marques vitals, espera el visitant asseguda, amb actitud entre divertida i provocativa, amb una simpatia desbordant, sobre un vehicle motoritzat de colors lluents i presència fantasmal. “M’encanta com ha quedat en relació amb l’entorn, sembla una Bratz embolicada esperant que algú la compri a la botiga de juguetes”, ha afirmat l’artista. Fullana, que s’ha referit amb tendresa i convenciment a la peça com el “motoputón”, s’ha mostrat molt agraïda de l’oportunitat de treballar en aquesta exposició per a Es Baluard, una proposta que va rebre de l’anterior directora del museu, Imma Prieto. “Jo mai no sé exactament el que faig, és com si ficàs dins una batedora moltes coses que m’agraden, coses del passat i també d’estètiques que veig ara al món de la música i de la moda, i d’això en sortissin els meus personatges”, ha afegit. 

L'artista Bel Fullana i la comissària de l'exposició, Núria Gómez Gabriel, durant la presentació de la mostra

L’èxit i la influència del mercat en el món de l’art

En tot cas, darrere aquesta proposta que Bel Fullana va rebre del museu d’art contemporani de Ciutat s’hi troba també una reflexió sobre el funcionament del món de l’art. “Els darrers anys he al·lucinat bastant perquè he tingut molta feina, i no he estat l’única. S’han venut un munt de pintures tant a les galeries com per internet i es va convertir en una cosa non-stop”, ha reconegut l’artista. “Acabava de pintar un quadre i ja es venia, i jo fa cinc anys estava a la misèria, amb 12 euros al compte corrent, i de sobte tenia moltíssima feina i… No em queix, però em vaig arribar a cremar. Tenia la sensació que estava creant un producte, ja no hi havia aquella màgia de l’art de fer un personatge i veure com té vida pròpia i el quadre respira. Jo feia allò que el mercat em demanava”, confessava Fullana. Així les coses, a la proposta d’Es Baluard de fer-hi la seva primera exposició individual hi ha respost amb un canvi de format, que, tanmateix, no es deslliga ni dels continguts ni del llenguatge tan propi i singular de l’artista mallorquina. 

stats