Cultura 03/12/2021

Estudiar el vaixell enfonsat a les Fontanelles, "una aventura científica apassionant"

El derelicte obre portes al coneixement i l'estudi del paper de Mallorca en la ruta comercial i la navegació en l'època romana tardana

4 min
Una de les àmfores recuperades del derelicte, amb una inscripció.

PalmaUn tresor únic, una troballa com gairebé cap altra en la Mediterrània. El vaixell enfonsat a la badia de Palma trobat l'estiu del 2019 té fascinats i meravellats els investigadors. Aquest divendres s'ha presentat el projecte Arqueomallornauta, liderat pel Consell de Mallorca a través de la Direcció Insular de Patrimoni, que permetrà recuperar tot el material del derelicte de les Fontanelles per estudiar-lo. Els investigadors que hi participen (de les universitats de Cádiz, Barcelona i les Balears) consideren que aquest estudi és "una aventura científica apassionant".

Arqueomallornauta té un pressupost de 477.000 euros i preveu tres fases d'execució, una per a excavació, una segona d'estudi de materials i possible extracció del vaixell, i una tercera de difusió. El pressupost és aportat pel Consell i el Govern, a través de Ports de les Illes Balears. A la presentació hi han assistit la presidenta del Consell, Catalina Cladera; la vicepresidenta i consellera de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística, Bel Busquets, el conseller de Mobilitat i Habitatge, Josep Marí i Ribas.

Es preveu que les tasques s'allarguin fins l'any 2023, i s'està elaborant un pla de difusió que planteja diferents fórmules per a la museïtzació de les peces recuperades. Segons han informat els investigadors, els primers estudis determinen que la procedència del vaixell és Cartagena, "un fet que obre noves vies de recerca i que aportarà coneixement sobre el paper de l'illa de Mallorca en la ruta comercial i la navegació en l'època romana tardana, un moment històric encara molt desconegut".

Bel Busquets ha recordat que es va fer una primera intervenció d'urgència al vaixell, "en què es va recuperar part de la càrrega i es va poder determinar que es tracta d'un vaixell d'època tard antiga amb un excel·lent estat de conservació, tant de l'estructura naval com de la càrrega que hi transportava". A més, ha manifestat que, juntament amb l'internacionalment conegut Cabrera III, aquests derelictes "són dos documents únics pel que fa a l'estudi del comerç i la navegació en època tardana".

De moment, ja s'han recuperat 100 àmfores senceres (el vaixell en carregava prop de 800), 40 de les quals tenen inscripcions, cosa que converteix les Fontanelles en la col·lecció més important de tituli picti (tipus d'inscripció que s'usava en l'antiguitat) de tot l'estat espanyol.

L'equip d'Arqueomallornauta és multidisciplinari, i està format per més de 30 professionals d'alt nivell d'especialització. Els grups principals són: el de la Universidad de Cadis, especialitzat en amforologia hispanoromana i en arqueologia de l'alimentació antiga, liderat per Darío Bernal; el de Recerca Arqueològica i Arqueomètrica de la Universitat de Barcelona, pioner en l'aplicació de ciències experimentals en arqueologia, en ceràmiques romanes, i que està sota el control de Miquel Àngel Cau, i personal del grup de recerca Civitas de l'àrea d'Història Antiga de la Universitat de les Illes Balears, que estudia la Diplomàcia al Món Antic i està encapçalat per Enrique García de Riaza.   

"Una oportunitat única"

Tots tres han presentat a la premsa el projecte, i han coincidit que aquesta troballa és un fet "excepcional" i una oportunitat "única" per a tots els investigadors. "No hi ha cap altre vaixell a tota la Mediterrània amb càrrega hispànica en aquest [excel·lent] estat de conservació. I amb aquest estat de conservació n'hi ha hagut poquíssims en tota la història de l'arqueologia subaquàtica", ha destacat Bernal. Les inscripcions, per exemple, ajuden a conèixer qui eren els mercaders o bé què transportaven les àmfores.

El vaixell consta de dos pisos de mercaderies. "S'anirà excavant a partir de les àrees que ja estan obertes. No ens preocupa l'excavació, si no la conservació. Hem d'aconseguir no perdre els materials i les informacions que van apareixent mentre excavam", ha dit el de Cadis. Es farà recerca sobre el material de les àmfores, els components que queden del que transportaven, el pol·len i, fins i tot, les restes d’insectes. A més, hi ha professionals experts en metall, fusta i altres materials; químics, físics, arqueòlegs, fotògrafs. Tot el que surti d'allà és material d'estudi.

Han assegurat, també, que intentaran recuperar tota la càrrega del vaixell i, en cas de veure-ho viable, també s'extrauria de la mar l'estructura del derelicte. El gadità, amb la complicitat dels altres investigadors, ha afirmat que aquesta troballa situa Mallorca "en el nivell més alt d'arqueologia d'Europa".

Com es va enfonsar?

El projecte Arqueomallornauta pretén donar resposta a totes les preguntes que suscita aquesta troballa. Una d'aquestes és conèixer per quin motiu es va enfonsar el vaixell. Existeix la hipòtesi d'un temporal que el fes desviar de la ruta i l'arrossegàs fins a la badia de Palma. No obstant això, l'impressionant estat de conservació d'aquest document planteja altres opcions: "Hem considerat que podria no haver estat un accident de mar cap a terra, sinó de terra cap a mar. És una situació molt particular", ha apuntat Miquel Àngel Cau. A poc a poc arribaran respostes.

"Tenim un tresor, que és el nostre patrimoni, una finestra al nostre passat i que en aquest cas va més enllà del que fins ara coneixem" ha celebrat la presidenta Catalina Cladera. "Amb aquest estudi obrim una nova porta al coneixement i situam Mallorca en el centre de la recerca científica i demostram l'aposta ferma del Consell per ser la palanca impulsora del coneixement i institució de referència en la investigació, conservació i difusió del nostre patrimoni", ha conclòs.

stats