La nova obra mestra del cinema xinès i quatre crítiques més per triar pel·lícula aquest cap de setmana
Des del 'biopic' de Nuréiev fins a la dramatització dels fets del 3 de març del 1976 a Vitòria
‘AN ELEPHANT SITTING STILL’
Un drama dolorós sobre la generació perduda de la Xina contemporània
En el tombant del segle XX al XXI, el mapa cinematogràfic mundial es va veure sacsejat per l'emergència d'una nova generació de directors xinesos que per primer cop retrataven els peus de fang del gran gegant comunista. Títols com 'Platform' de Jia Zhangke o 'A l'oest dels rails' de Wang Bing van saber capturar l'escala monumental del context pròpiament xinès alhora que mantenien la càmera a l'altura humana de la crisi dels seus protagonistes.... Continua llegint
'EL BAILARÍN'
Correcte 'biopic' d’un mite de la dansa clàssica
Com s’explica en cinema la vida d’un mite? Com es fa un 'biopic'? Si ets prudent i discret t’acusaran d’acadèmic i lineal, quasi de documentalista. Si tires pel dret i construeixes un bon espectacle, si fabules i et prens llibertats, et diran que t’inventes coses, que ets un aprofitat i un pel·liculer. Ralph Fiennes, actor sensible i versàtil i director encara inexpert però amb rampells molt interessants –'Coriolanus'–, s’ha aproximat a la figura immensa de Rudolf Nuréiev per explicar els seus anys de deserció de la URSS i també la seva joventut i formació... Continua llegint
'KEEPERS. EL MISTERIO DEL FARO'
L'enigma de les illes Flannan resolt en clau de terror
Basada en una història real, 'Keepers. El misterio del faro' fa servir la ficció per donar explicació a una de les llegendes marineres més cèlebres i misterioses del segle passat: la desaparició, el desembre de l’any 1900, de tres homes que s’encerregaven de custodiar un dels fars més remots d’Escòcia, situat a les illes Flannan. El tema és apassionant i sembla un expedient X: ¿com es van poder volatilitzar sense deixar rastre tres experimentats faroners? Per això és una llàstima que Kristoffer Nyholm, un artesà de la televisió ('The killing', 'Taboo') no hagi sabut aprofitar aquest potencial per crear una mena de versió escocesa de 'The Terror'... Continua llegint
'VITORIA, 3 DE MARZO'
Estudiar les ferides de la Transició per explicar un present convuls
A 'Vitoria, 3 de marzo', el cineasta Victor Cabaco s’aproxima en clau de ficció als tràgics fets que van succeir a la capital alabesa el 1976 –cinc treballadors que defensaven la celebració d’una vaga van morir com a resultat de les càrregues policials– amb la clara intenció de denunciar la vigència de la lluita del poble contra un estat opressor. Quan el film recorda les acusacions inventades contra uns joves per colpejar un guàrdia civil, resulta inevitable pensar en el cas Altsasu.... Continua llegint
'EN BUENAS MANOS'
Elogi dels serveis socials francesos
Habitualment, les pel·lícules que exposen el tema de l’adopció mostren una història més o menys melodramàtica de nois i noies a la recerca de la mare biològica i no detallen qui va estar al darrere del procés a través del qual aquestes persones, quan eren menors, van arribar als braços d’uns nous pares. Fins ara, perquè l’actriu i directora Jeanne Herry s’ha proposat amb 'En buenas manos' capgirar aquest relat hegemònic sobre l’adopció per parlar-nos del col·lectiu professional que procura que cada infant donat en adopció no pateixi un buit material i emocional... Continua llegint