Cinema

L'última màscara de Bob Dylan porta el nom de Timothée Chalamet

L'actor nominat a l'Oscar protagonitza 'A complete unknown', 'biopic' sobre els primers anys del músic

Timothée Chalamet a 'A complete unknown'
25/02/2025
2 min
  • Direcció: James Mangold. Guió: Jay Cocks
  • 140 min
  • Estats Units (2024)
  • Amb Timothée Chalamet, Edward Norton, Elle Fanning i Monica Barbaro

Els fets de la vida i obra de Bob Dylan que posa en escena Un completo desconocido han sigut narrats tantes vegades (per exemple, al llibre d’Elijah Wald Dylan goes electric!, punt de partida per al guió de Jay Cocks) que han acabat per adquirir la textura mítica de la ficció. De fet, la manera en què James Mangold presenta algunes situacions –la improvisada intervenció d’Al Kooper com a organista a la gravació de Like a rolling stone, o l'escàndol que va provocar el recital passat de decibels de Dylan i el seu grup al festival de Newport, bastió de la tradició folk– persegueix el mateix pessigolleig còmplice que les cites que els films superheroics fan a les vinyetes pregnants. Dit d’una altra manera: l’aparença realista de la pel·lícula és un miratge rere el qual hi trobem una fabulació que, en el fons, no queda lluny del ball de màscares que Todd Haynes va orquestrar a I’m not there, on el misteri dylanià s’encarnava en diferents avatars.

Un completo desconocido assumeix, doncs, que no pot revelar racons veritablement íntims de la seva figura central, però fa una feina prou convincent pel que fa al treball amb la seva aura. L’inici del film no amaga la poca semblança física que existeix entre Dylan i Timothée Chalamet, però quan el relat arriba a l’època en què l’artista va començar a cultivar una gestualitat elusiva i a amagar la mirada darrere unes ulleres de sol (tal com l’immortalitzà el documental de D.A. Pennebaker Don’t Look Back), la mimesi és total. Mangold, per la seva banda, l'encerta a l’hora de convertir les cançons en el centre de gravetat que perfila les relacions entre els personatges (i si, en realitat, ens trobéssim davant d’un musical disfressat de biopic?), i a posar el focus no tant en el drama personal (el triangle format per Dylan, Sylvie Russo i Joan Baez) com en el debat estètic i ètic d’un artista que, en un moment clau de la seva trajectòria, va haver de decidir entre ser la veu d’una generació o conquerir un espai de llibertat individual.

Tràiler d''A complete unknown'
stats