Art, ciència i tecnologia
Cultura 25/05/2022

Barcelona, capital de l'art electrònic

La 27a edició de l'ISEA (Simposi Internacional d’Art Electrònic) se celebrarà del 10 al 16 de juny, just abans del Sónar

3 min
'Orígens_04', d'Albert Barqué-Duran i Marc Marzenit

BarcelonaBarcelona juga a la primera divisió a l’hora d’acollir grans esdeveniments internacionals de la cultura més puntera: del 10 al 16 de juny, just abans del Sónar, serà la seu de la 27a edició d’una de les trobades més importants de les experiències on conflueixen l’art, el disseny, la ciència, la tecnologia i la societat, el Simposi Internacional d’Art Electrònic (ISEA, per les sigles en anglès). “Amb aquest simposi contribuïm a un ecosistema que ja està prou articulat a la ciutat i a tot Catalunya en aquest àmbit”, diu Pau Alsina, director de l’ISEA 2022 i professor de la UOC, que és la institució que l’impulsa. “Esperem que el simposi deixi un pòsit estructural, de la manera que sigui”, afegeix. Per a la vicerectora de Globalització i Cooperació de la UOC, Pastora Martínez Samper, Barcelona acull aquest congrés perquè “reuneix un teixit cultural, artístic, creatiu, científic i també institucional molt ben travat”. 

La programació inclourà una cinquantena d’activitats a Barcelona i una desena en ciutats del país, entre les quals destaquen una gran exposició d’art digital al Recinte Modernista de Sant Pau amb unes vuitanta obres, com ara instal·lacions immersives, peces interactives i d’art sonor i animacions. També hi haurà un mapping al mateix recinte en homenatge a la ciutat que va acollir la passada edició del simposi, Quebec. Que el Recinte Modernista de Sant Pau rebi aquesta exposició no és casual: els organitzadors de l’ISEA creuen que l’art digital que uneix artistes, científics i tecnòlegs és transversal i internacional com va ser-ho el Modernisme. Igualment, destaca l’exposició central al Santa Mònica, que porta per títol La irrupció i aborda les crisis ecològica, climàtica i social actuals; una instal·lació participativa de Refik Anadol (l'autor del mapping de la Casa Batlló) i Maurice Benayoun a la plaça Joan Coromines sobre la dificultat de comprendre l’altre; una col·laboració amb l’espai de formació i debat del Sónar+D, i un espectacle de drons a la platja del Somorrostro. 

Un altre dels plats forts serà el concert de l’Orquestra del Caos al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona titulat Sons en causa: una instal·lació multifocal de vuit altaveus que projectaran peces escollides per una intel·ligència artificial del patrimoni sonor d’alguns contexts culturals llatinoamericans. I fruit d’una convocatòria oberta que va rebre 1.100 propostes, el simposi inclourà 140 presentacions d’experts, 45 presentacions institucionals, 40 xerrades d’artistes, 23 projeccions de pel·lícules, 18 comunicacions i demostracions, 16 taules rodones, 13 tallers i 13 performances.

En paral·lel al Recinte Modernista de Sant Pau i al Santa Mònica, el CCCB i el Macba seran els dos grans punts de trobada del simposi. L’un acollirà performances amb propostes musicals i audiovisuals i l’altre serà la seu de la cimera internacional sobre arxius Second Summit on New Media Art Archiving. Aquest últim esdeveniment serà com “una incubadora d’idees innovadores, tècniques de producció i desenvolupament d’infraestructures”. També servirà per trobar noves respostes “al complex problema de preservar la història de l’art dels nous mitjans”.

Una crida a l'acció política i social

El lema del simposi serà Possibles, és a dir, “un concepte que té a veure amb l’acció política i social”, diu Alsina, i que fa referència a “una obertura, un horitzó de canvi que es desplega al món". Precisament el tinent d’alcalde de Cultura de Barcelona, Jordi Martí, creu que el simposi contribueix a obrir espais de reflexió en un món que viu “en la incertesa absoluta” després del col·lapse de “les grans veritats”.

Més enllà de Barcelona, la programació s’estendrà a deu ciutats del país. Per exemple, Cal Massó de Reus acollirà una exposició de la col·lecció Beep d’art electrònic, el Bòlit de Girona farà un taller d’avatars amb intel·ligència artificial i al MAC de Mataró hi haurà The pregnancy sense. Concert d’una família cyborg, una peça de Moon Ribas i Quim Girón en què el públic podrà escoltar els batecs del cor d’un embrió a través dels cossos dels artistes. La peça que es podrà veure al Konvent (Berga), We move together or not at all, de Sasha Kleinplatz, proposarà un diàleg amb el món vegetal: l’obra és una instal·lació coreogràfica que té forma d’hivernacle ple de plantes, la humitat, l’olor i els bacteris del qual canviaran amb els moviments d’una ballarina que hi ballarà dins. 

L’ISEA 2022 compta amb la col·laboració del CCCB, el Santa Mònica, el Macba, la New Art Foundation, l'Hac Te (el nou hub d’art, ciència i tecnologia), l’Ajuntament de Barcelona, el departament de Cultura i l’Institut Ramon Llull. Abans de Barcelona, l’ISEA es va celebrar en ciutats com Londres, París, Sydney i Vancouver.

stats