L'art com a provocació política, a debat a Palma

Una trobada a Casa Planas va reunir artistes com Abel Azcona, Eugenio Merino, Pablo España i Santiago Sierra

Diversos artistes han analitzat a Palma la idea de l'art com a detonant i han discutit sobre si la repercussió que té és la mateixa peça. Així mateix, s'ha debatut com en contextos específics una obra pot adquirir rellevància mediàtica i, en canvi, altres obres, també carregades de contingut simbòlic, queden invisibilitzades. 

Dimarts es va dur a terme a Casa Planas un debat sobre la censura en l'art contemporani en el marc de la Setmana per la llibertat d'expressió. L'organitzava el col·lectiu Fora Morrals i el grup de suport a Valtonyc. Hi participaren artistes que treballen amb l'art com a detonant. El debat el va moderar  Rosa Pérez, directora i presentadora del programa 'Fluido Rosa' de Radio3.

L'acte va començar amb un concert del grup Las Víctimas Civiles, que va interpretar els temes del seu disc '40 años de éxitos del posfranquismo español'. A la cloenda es va fer una acció col·lectiva en la qual es varen penjar cartells a l’espai públic dels voltants de l’antic estadi Lluís Sitjar.

La primera intervenció va ser la d'Abel Azcona, l'obra performativa del qual aborda des del cos la sexualitat i la religió opressora, sempre envoltat de polèmica. El seu treball l’ha portat a ser denunciat per l'arquebisbat de Pamplona, ha estat part de processos judicials i fins i tot ha passat nou vespres en un calabós de Colòmbia.

Va continuar Eugenio Merino, qui el 2012 va presentar a Arco la peça 'Always Franco', una escultura realista del dictador dins una gelera, per la qual la Fundació Francisco Franco el va denunciar i va estar encausat en judicis del 2012 al 2015.

Del col·lectiu Democracia hi va participar Pablo España, amb una llarga trajectòria de treballs molt polítics. Amb l'obra 'We protect you from yourselves', varen ser també protagonistes de l'Arco de 2014, on espectacularitzaren amb fotografies els antidisturbis com a imatges de repressió. I Santiago Sierra, el de més recent repercussió, censurat en l'Arco passat amb l'obra 'Presos políticos en la España contemporánea', peça retirada per la direcció d'Ifema per evitar polèmiques, ja que entre els 24 retrats pixelats que componien l'obra apareixien Oriol Junqueras i els Jordis (Jordi Sànchez i Jordi Cuixart). Aquesta obra es pot veure a la plaça d'Espanya de Palma fins al 24 de juny.

Els artistes varen explicar que el mercat pot legitimar certs discursos o absorbir-los i, en canvi, hi ha temes que no es poden tractar, malgrat que l'art per definició treballa amb els límits.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 16/09/2018

Consultar aquesta edició en PDF