INFRAESTRUCTURES
Balears 19/08/2017

El rescat del túnel de Sóller, en suspens

Acceptada una demanda de mesures cautelaríssimes a càrrec de la concessionària

Jaume Vinyas
3 min
El túnel de Sóller és el peatge més car, per quilòmetre recorregut, de l’Estat.

PalmaNou contratemps per a l’eliminació del peatge del túnel de Sóller, un dels projectes estrella de la legislatura per al Consell de Mallorca. El Jutjat Contenciós número 3 de Palma va suspendre ahir l’execució de l’acte administratiu, de rescat de la concessió, aprovat en un ple extraordinari duit a terme dia 2 d’agost.

La notícia va agafar a contrapeu la consellera insular d’Infraestructures, Mercedes Garrido, qui, segons va explicar, va ser informada amb prou feines minuts abans de comparèixer davant els periodistes en relació amb les prop de 3.000 signatures presentades per la plataforma #senselímitsnohihafutur contra el projecte de desdoblament de l’autovia Llucmajor-Campos. Garrido va decidir esperar a comunicar la notícia fins que no tingués un poc més d’informació. Així, ho va anunciar després del minut de silenci en memòria de les víctimes dels atemptats a Barcelona i a Cambrils.

La decisió judicial arriba arran d’una petició de mesures cautelaríssimes a càrrec de la concessionària que Garrido va afirmar desconèixer. La consellera insular va subratllar la diferència entre ‘mesures cautelars’ i ‘cautelaríssimes’. La segona tipologia implica que si el jutge les accepta, es bota el procediment habitual, que consisteix, bàsicament, a convocar les parts, escoltar-les i prendre una decisió. Com que la previsió d’executar el rescat estava prevista per a dia 1 de setembre, l’empresa que gestiona el peatge, Globalvía, ha optat per la via de les mesures cautelaríssimes, amb l’objectiu d’obtenir una resposta de manera més accelerada.

Dit i fet, el jutge ha decidit acceptar la demanda in audita parte, segons subratllà Garrido, és a dir, sense escoltar l’altra part, en aquest cas, el Consell. L’ens insular disposa ara de tres dies per enviar l’expedient administratiu al jutjat i de dos dies per respondre a la demanda. La consellera insular va assegurar que el jutjat rebrà l’expedient dilluns i confia que la setmana vinent ja es pugui fer la vista de mesures cautelaríssimes reclamada per l’empresa.

Garrido confia a surar-ho

Tal com estan les coses, per tant, ara mateix el rescat està bloquejat i, si no es du la terme la vista abans de dia 1, els ciutadans haurien de continuar pagant el peatge. Amb tot, Garrido confia que se’ls convoqui amb la mateixa urgència amb la qual s’ha pres la decisió cautelaríssima.

La consellera insular va intentar llevar ferro a la decisió judicial i va assegurar que “la jurisprudència reiterada pel Tribunal Suprem, pel que fa a la suspensió dels actes administratius, sempre ha mantingut la seva vigència quan els perjudicis eren avaluables econòmicament, que és on ens trobam ara mateix”. El Consell va xifrar en 17,4 milions d’euros la quantitat a pagar a la concessionària pel prejudici causat pel rescat. L’empresa, per part seva, en reclama 31. La xifra del Consell ve avalada per un informe pericial i el conjunt de l’operació va rebre el vistiplau del Consell Consultiu.

El rescat fou aprovat, definitivament, a principis d’agost amb els únics vots en contra del PP i Ciutadans. Ambdues formacions consideren que la decisió suposa un perjudici injustificable a l’erari públic quan només resten cinc anys per a la fi de la concessió. El Pacte d’esquerres, en canvi, argumenta que es repara un greuge històric cap als sollerics i, de passada, tallen d’arrel qualsevol possibilitat de renovació del contracte.

El grup del PP al Consell no va voler valorar amb profunditat la suspensió cautelar del rescat i es va limitar a publicar un tuit en què assegurava estar “molt preocupat” per la notícia. “Hem de ser responsables i conèixer-ne tots els detalls per valorar-la com toca”, varen afegir.

stats