MOBILITAT
Balears 19/03/2014

15 càmeres de seguretat vigilaran la via verda Manacor-Artà

Comencen les obres d’adequació del tram ferroviari

Margalida Bonnín
2 min

Manacor.Aprofitant l’inici de les obres de la via verda que s’habilitarà en el traçat que havia d’ocupar la via de tren Manacor-Artà, ahir es varen donar a conèixer alguns dels detalls d’aquesta infraestructura. Un d’ells és el fet que la via, de 28,6 quilòmetres, estarà vigilada amb una quinzena de càmeres controlades des de l’estació Intermodal de Palma. Segons indicà el cap tècnic de Serveis Ferroviaris de Mallorca, Miquel Àngel Sagrera, els motius d’aquest control mitjançant videovigilància són evitar el vandalisme en el traçat i garantir la seguretat dels que l’utilitzin.

Les obres s’iniciaren dilluns simultàniament a les quatre zones en què s’ha dividit el traçat. Ara, es du a terme l’adequació del terreny i l’estabilització dels talussos.

Característiques

La via verda tindrà un traçat de 4 metres d’ample, flanquejat per arbres i arbustos autòctons i que no necessitin gaire manteniment ni aigua. En els trams on l’altura superi 1,5 metres, s’hi col·locarà una barana de fusta, per seguretat. Segons indicà ahir Sagrera, estarà totalment prohibit accedir-hi amb vehicles motoritzats, com motocicletes o quads. En tot el tram també s’habilitaran nou zones de descans.

Tot i que les obres s’han iniciat amb retard i no podran estar acabades abans de l’estiu, Sagrera indicà ahir que alguns trams sí que ja seran transitables. De fet, els tècnics i operaris han pogut comprovar que el traçat ja està sent utilitzat per veïns dels pobles per on passa (Manacor, Sant Llorenç, Son Servera i Artà), que hi duen a terme activitats com anar a córrer o passejar el ca. També s’ha pogut comprovar que durant el temps que ha estat abandonada la zona ha patit alguns abocaments incontrolats d’enderrocs.

La via verda té elements d’especial interès patrimonial, com un pont ferroviari que data de la construcció de la via i dos túnels, que es deixaran com estan. Pel que fa a les estacions ferroviàries, que es varen restaurar amb la previsió que hi passàs el tren, està previst que surtin a licitació perquè s’hi instal·lin establiments privats, com bars o restaurants. Actualment, moltes d’aquestes dependències, com la de Son Servera, es troben en molt mal estat de conservació, ja que han estat objecte d’actes vandàlics.

Cinc lots

El contracte de construcció de les obres se signà dijous passat en cinc lots. Quatre corresponen als quatre trams en què s’ha dividit el traçat. L’altre és per a l’empresa que s’encarregarà de plantar els arbres i adequar les zones de descans. El cost total de les obres serà de devers 4,2 milions d’euros, considerablement inferior respecte de les previsions inicials, que eren de 5,5 milions.

Com en totes les infraestructures que es posen en marxa, també s’aprofità per destacar les bondats que el projecte pot tenir per al turisme i la desestacionalització. En podran fer ús tant els turistes que van a peu com els cicloturistes. A més, la via condueix a pobles amb gran afluència turística, com Artà. També es podrà aprofitar la infraestructura per organitzar actes festius i lúdics, com curses populars.

stats