DEFICIÈNCIES A LA SANITAT PÚBLICA

Son Espases és un polvorí

El personal de cuina de l’hospital denuncia situacions d’estrès, manca d’higiene i escassetat en el menjar
FOTOGRAFIANT EL CAOS El personal de la cuina de l’hospital ha pres imatges que il·lustren la situació.

Una excessiva càrrega de feina que deriva en estrès, retallades de personal -al departament de Distribució, per exemple, han passat de vuit treballadors a cinc-, substitució de jubilacions i baixes per personal no qualificat, pressions i un increment dels accidents laborals. Aquest és l’escenari laboral que descriuen els treballadors del servei de cuina de l’hospital de Son Espases (46 en total) i que han volgut sintetitzar en una carta dirigida a la direcció del centre i també a l’IB-Salut.

La gerent de l’hospital, María Dolores Acón, en declaracions a aquest diari, ha manifestat preocupació per tot allò que denuncia el personal i ha assegurat que des de demà mateix investigarà què és allò que pot estar fallant.

La gerent actuarà

Acón reconeix que durant els darrers mesos li han arribat comentaris sobre el funcionament de la cuina o la bugaderia, però que ara, amb la carta a la mà (la va rebre a principi de setmana), ha arribat l’hora d’actuar.

La gerent té previst reunir-se amb els directius de l’empresa concessionària de l’hospital.

Segons el comitè d’empresa, aquesta situació “insostenible” dura ja cinc anys i mig -pràcticament des de la inauguració del complex, el mes de novembre del 2010- i s’estén també a la bugaderia i al departament de manteniment, per la qual cosa està generant una minva important en la qualitat dels serveis que es donen als usuaris.

Cal recordar que el personal de les tres àrees és estatutari -depèn, per tant, de l’IB-Salut-, malgrat que està sotmès al règim laboral que marca l’empresa concessionària de Son Espases.

En el cas concret de la cuina, els treballadors denuncien que la manca de personal i de recursos, i la gestió deficient del servei està generant episodis que no són propis d’un hospital de referència.

Exemples del mal funcionament

A tall d’exemple, els representants dels treballadors expliquen que els carros de menjar comparteixen espai amb els contenidors de fems; que es reutilitzen plats cremats perquè no es disposa de vaixella suficient; que s’estan servint dietes inadequades als pacients o que manca gènere per fer una planificació adient, fet que provoca que no tots els usuaris rebin el menjar previst en el menú. “De vegades se’ns acaba el pollastre i als pacients de les darreres plantes els hem de donar truita”, explica un dels treballadors, que també adverteix que la cadena de fred i calent dels aliments de vegades no es compleix per manca de previsió dels quadres intermedis.

“Cuinam en calent, a 80 graus, i després abaixam la temperatura a 4 graus per evitar bacteris, però hi ha dies que hem de cuinar i servir en la mateixa jornada i tot s’ha de fer a corre-cuita”, observa un membre del personal de cuina.

En el cas de la bugaderia, les empleades que hi fan feina tenen entre 50 i 60 anys, i es veuen obligades, segons afirmen les fonts consultades per l’ARA Balears, a arrossegar carros de roba que superen el pes òptim, la qual cosa els provoca greus problemes d’esquena.

En la carta remesa a la gerència de l’hospital, els treballadors no descarten mobilitzacions i accions legals si la situació no canvia.

“Hi estan en joc la nostra professionalitat i, sobretot, el benestar dels pacients, que són el més important”, postil·len els representants dels empleats.

EDICIÓ PAPER 19/10/2019

Consultar aquesta edició en PDF