TRANSPORT PÚBLIC

L'electrificació del tren eliminarà l'estació de l'Enllaç

Amb el projecte s'estalviaran més de 600.000 euros en combustible i més de 630 tones de CO2

El Govern ha anunciat, aquest dijous, l'inici dels tràmits per treure a licitació les obres d'electrificació de Serveis Ferroviaris de Mallorca que eliminarà el transbordament a l'estació de l'Enllaç, reduirà el temps de viatge i suposarà menys renou i vibracions als combois.  

Així ho han explicat el vicepresident del Govern, Biel Barceló, i el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, els quals han apuntat que, per aquest motiu, l'estació de l'enllaç d'Inca desapareixerà perquè s'electrifica tota la xarxa ferroviària, prevista per al 2018.

En aquests moments, hi ha electrificat la xarxa des de Palma fins a l'estació de l'Enllaç i a partir d'aquí si es vol arribar a Sa Pobla o Manacor s'ha de canviar de tren, això representa incomoditats i una pèrdua de seguretat i de qualitat del servei.

Amb el nou projecte -que ja està redactat i que amb dues setmanes començarà l'exposició pública, al·legacions i la següent licitació- arrencarà el projecte d'electrificació que es preveu que l'adjudicació es faci efectiva a finals d'enguany i a principis de 2017 puguin començar les obres, que aproximadament duraran un any. D'aquesta manera, a principis de 2018 es posaria en marxa el nou sistema. 

Estalvi de més de 600.000 euros

Segons el conseller de transports, Marc Pons, "la inversió de les obres seran destinades a la construcció de sis subestacions elèctriques, la catenària i una xarxa interna elèctrica", que comportarà un estalvi econòmic.

Actualment en combustible dièsel la conselleria està gastant uns  660.000 euros que quan es canviïn a la via elèctrica tindran un cost de 30.000 euros, "estam parlant d'una reducció anual de més de 600 mil euros l'any". També s'estalviaran l'emissió del voltant d'unes 630 tones anuals de CO2, i es "guanyarà en qualitat i servei, i en estalvi de temps", ha destacat Pons. 

Per la seva banda, el vicepresident Biel Barceló, ha assenyalat que "el projecte suposa un a passa més en els acords pel canvi i per la mobilitat sostenible". 

S'avança en el calendari

Gràcies a l'aflorament de romanents de 13 milions d'euros, l' SFM podrà escometre aquesta inversió aquest any pressupostari. 

L'electrificació es farà efectiva des de l'Enllaç a sa Pobla i de l'estació de l'Enllaç fins a Manacor, amb un cost total dels dos projectes de prop de  48 milions d'euros, la meitat dels quals estan finançats per fons europeus, els FEDER i l'altre meitat per fons propis". El Govern actual, però, segueix reclamant els compromisos per part de l'Estat que "es van anar complint fins al moment que va entrar el govern del PP de Rajoy, uns convenis ferroviaris que segueixen pendents de finançament", ha destacat Barceló.

Aixopluc

A partir de 2018, doncs, els usuaris del tren ja no hauran d'estar a la intempèrie a l'espera de l'arribada del proper tren a l'Enllaç enmig del no res als afores de la ciutat d'Inca i podran continuar el seu trajecte en el mateix comboi. 

Aquest projecte suposa un avanç per als usuaris que passaran a tenir un servei més ràpid i també més silenciós, la diferència entre els vagons que funcionen amb dièsel i amb gasoil és molt notori pel que fa renous i vibracions.

Sostenibilitat

El nou projecte suposarà la reducció d'emissions de gasos i es guanyarà en manca de contaminació. L'empresa de Serveis Ferroviaris de Mallorca també en sortirà beneficiada en menors costos d'explotació, "és en la sostenibilitat on els fons de la Unió Europea tenen més sentit", ha recalcat Barceló. 

D'Inca a Manacor en 20 minuts

Per la seva banda, el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, ha assenyalat que "l'electrificació de la xarxa ferroviària suposarà que el trajecte es pugui fer amb menys temps". Així, anar d'Inca a Manacor, avui dia és un trajecte de prop de 25 minuts, amb el nou projecte i el fet de no haver de botar de vagó a l'Enllaç, el trajecte passarà a ser de 20 minuts

EDICIÓ PAPER 28/11/2020

Consultar aquesta edició en PDF