Un regal inesperat a SFM i a Ports: 35 milions en inversions no executades

Una auditoria detecta partides pressupostades que el Govern Bauzá no va executar

El nou conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, s'ha trobat amb un regal inesperat: una injecció extra de 35 milions d'euros en romanents que va deixar l'anterior administració a dues empreses públiques,  Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) i Ports de les Illes. El menorquí ha anunciat que una auditoria ha permès recuperar els doblers que es van anar acumulant els darrers anys i són fruit d'inversions pressupostades, però no executades, una situació que els ha suscitat "una certa sorpresa".

En concret, SFM recupera 12,8 milions d'euros i Ports IB 22,9. La Conselleria treballa ara en un pla d'inversions que repercutirà en millores del manteniment de les instal·lacions i que, fins i tot, permetran readmetre alguns dels treballadors que el Govern Bauzá va acomiadar al·legant la necessitat de fer retallades. Pons considera que l'aparició d'aquests doblers són un bon indicatiu de "la mala gestió" del Govern anterior que, segons ha dit, responia a una "estratègia deliberada". "Bauzá va arribar a plantejar la privatització de tots els ports. Si els devalues reduint la inversió, construeixes arguments que justifiquen les privatitzacions", ha dit.

Un pla a concretar

El conseller no ha volgut avançar cap projecte en concret, si bé ha assegurat que les inversions que possibilitarà aquesta partida inesperada estaran relacionades amb "la millora de qualitat i serveis, lligada a més seguretat". Pons ha criticat l'anterior Govern per no haver resolt situacions millorables de seguretat quan hi havia doblers. Amb tot, no ha volgut relacionar aquesta manca de manteniment 'evitable' amb  l'accident de Binissalem que es va produir diumenge passat.

Amb tot, ha reconegut que els darrers quatre anys "hi ha actuacions de millora que s'haurien d'haver fet i no s'han fet" i ha posat com a exemple la substitució d'alguns passos a nivell.

El director general de Mobilitat i Transports, Jaume Mateu, ha considerat "molt significatiu" descobrir fins a quin punt es va deixar d'invertir en una legislatura que serà recordada per la quantitat d'acomiadaments que hi va haver a SFM. En aquest sentit, ha recordat que  part dels acomiadats ja han estat readmesos i ha afegit que confia que part d'aquests doblers puguin servir per reforçar departaments que l'anterior Govern va fer desaparèixer.

Ports no abaixarà les tarifes

El director general de Ports i Aeroports, Xavier Ramis, ha assegurat, per la seva banda, que durant la legislatura Bauzá no es va fer cap inversió de recursos públics en els ports, ni tan sols per al manteniment bàsic. A més, es van suprimir importants àrees de gestió, com ara la de Medi Ambient o la de Màrqueting. Això, tot i que els ingressos per taxes es van triplicar durant la darrera dècada. Així, si al 2006 es van ingressar 4,5 milions d'euros per aquest concepte, l'any 2014 se'n van obtenir 18 milions.

Ramis ha afirmat que tot i aquesta injecció extra de més de 22 milions no pensen reduir les taxes. "Estan per sota del preu de mercat", ha defensat.

EDICIÓ PAPER 25/05/2019

Consultar aquesta edició en PDF