MEDI AMBIENT

El Govern, més a prop del PP que del GOB en l'aparcament del Trenc

PSIB i MÉS canvien, a darrera hora, la proposta d'eliminar Na Tirapel i amplien l’escletxa amb els ecologistes

Vista aèria de l’aparcament que ha causat la darrera topada entre el GOB i el Govern. A la dreta, dues imatges de l’antic pàrquing il·legal de ses Covetes. / GOB

El projecte de llei de creació del Parc Natural del Trenc ha superat finalment, aquesta setmana, la segona fase d’exposició pública i s’encamina cap al tràmit parlamentari. El futur del que s’espera que sigui un dels projectes emblemàtics de la legislatura queda en mans, ja, dels grups parlamentaris. L’oposició ha registrat aquesta setmana una cinquantena d’esmenes, alguna de les quals a la totalitat, que preveuen un debat calent que, de ben segur, serà farcit per les crítiques dels col·lectius ecologistes que aquests dies han evidenciat el seu divorci progressiu amb un Govern amb el qual, sobre la taula, haurien de compartir afinitats.

“El futur parc natural es desinfla”, assenyalava el GOB en un comunicat aquesta setmana. La introducció, a darrera hora, d’una esmena presentada per PSIB i MÉS ha indignat els ecologistes, que han mostrat la “nova decepció” amb el conseller Vicenç Vidal. L’esmena modificava substancialment el que s’està revelant com l’aspecte més polèmic del projecte de llei: la ubicació dels aparcaments. El Govern, però, defensa que el canvi de darrera hora redueix les places totals i garanteix la recuperació d’una àmplia zona. Els ecologistes, en canvi, acusen l’Executiu de pactar per darrere amb la propietat de l’aparcament i de comprometre, així, la conservació del medi a canvi d’estalviar-se una indemnització milionària.

Menys places i més restauració

L’aparcament de la discòrdia és el que es coneix com na Tirapèl. Actualment, ofereix un miler de places i disposa de llicència. És, per tant, perfectament legal. En un primer moment, els informes tècnics de la Conselleria varen aconsellar tancar-lo perquè consideraven que “seria necessari restablir les condicions naturals prèvies a les circumstàncies pertorbadores existents”.

Fonts de la Conselleria defensen, però, que el que preveu l’esmena és reduir la capacitat de l’aparcament fins a les 400 places i obligar la propietat a restaurar la zona que quedi alliberada. A banda d’això, els propietaris de la llicència estaran obligats a construir un vial d’entrada i un de sortida (actualment, només n’hi ha un per on se circula en ambdós sentits) que garantirà una major seguretat en cas d’incendi.

A canvi d’introduir aquesta modificació, el Govern elimina un dels aparcaments que es preveia construir. Conegut com la Salinera, estava situat en un dels extrems del parc i disposava de 535 places. El canvi, subratllen des del Govern, implica una eliminació de places i obliga els explotadors de la parcel·la a restaurar-ne una part. A més, se’ls concedeix un termini de dos anys per dur a terme totes aquestes reformes. En cas d’incompliment, el pàrquing es tancaria i es recuperaria el projecte original, és a dir, l’aparcament de la Salinera.

Al GOB no tan sols no li agrada aquesta solució, sinó que ja ha mostrat indignació, per xarxes, pel fet que l’esmena sigui quasi calcada a una que, en el mateix sentit, ha presentat el PP. La portaveu parlamentària dels populars, Marga Prohens, ha assenyalat a l’ARA Balears que “valoram positivament aquesta esmena” i afegeix que el canvi d’opinió de l’Executiu “és logic”, perquè l’aparcament disposa de totes les llicències i, per tant, els propietaris haurien pogut reclamar indemnitzacions milionàries. “Així i tot”, objecta, “no acceptam tal com està redactada”.

Les diferències entre ambdues esmenes són mínimes. El PP vol concedir el doble de temps a la propietat perquè aquesta s’adapti a les noves exigències (un any per presentar el projecte i dos més per a l’execució). A banda d’això, els populars no volen que el futur de na Tirapèl estigui vinculat al de la Salinera, tal com preveu el Govern, sinó que aquest darrer aparcament es construiria igual. El PP vol garantir 3.000 places, xifra que els allunya més de les intencions de l’Executiu, que ha situat el sostre just a la meitat, amb un màxim de 1.500 places.

Més participació privada

El debat parlamentari sobre es Trenc serà intens i no girarà, exclusivament, al voltant dels aparcaments. El Pi i Ciutadans també han registrat diverses esmenes que, en general, van en una mateix sentit: reclamar més participació dels veïns i propietaris en els òrgans de direcció del futur parc i que es modifiqui el procediment excepcional de declarar l’espai abans d’aprovar el Pla d’Ordenació de Recursos Naturals (PORN). “Qui ha de terminar el nombre de places d’aparcament és el PORN, no la llei”, assenyala el diputat regionalista Josep Melià. “Tenim la sensació que s’ha començat la casa per la teulada”, assenyala la diputada de la formació taronja, Olga Ballester. El PP coincideix amb la resta de l’oposició a l’hora de reclamar més participació dels propietaris. “Ells són els qui han mantingut l’espai com està. A Campos tenim la sensació que aquests venen de fora i ens diuen el que hem de fer dins ca nostra”, assegura.

EDICIÓ PAPER 17/02/2019

Consultar aquesta edició en PDF