Josep Antoni Ribas, tres anys rere les superproduccions

El mallorquí viatja de punta a punta per posar els efectes visuals a pel·lícules de Hollywood i a sèries d'HBO

C. Amengual

PalmaJosep Antoni Ribas és un d'aquests joves que partiren de Mallorca a la recerca de grans projectes que a l'illa no haurien pogut trobar mai. La passió pel món dels audiovisuals l'ha caracteritzat des de ben petit i fou l'any 2013 quan, després d'haver estudiat enginyeria informàtica i el màster Maisca, decidí especialitzar-se a la Met Film School, de Londres, en el món dels efectes visuals. No té una residència fixa. És de Portocristo però en els darrers tres anys ha viscut a Atenes, Dublín, Londres i Mont-real i no ha deixat de treballar enllaçant diferents superproduccions com 'Pirates del Carib: La venjança de Salazar', 'Wonder woman', 'El Trencanous', 'The mummy' i 'Black Panther'. Actualment treballa amb HBO i la BBC en la sèrie d'èxit 'Juego de tronos' i en una nova sèrie que s'estrenarà el mes que ve.

Què fa un VFX compositor, com us definiu?

Som un artista d'efectes visuals. Faig els cromes i som el darrer pas d'una pel·lícula. M'arriben els plans dels directors, del departament de 3D i d'altres seccions i jo els he de compondre i unir-ho tot per fer que tot encaixi en harmonia i resulti real i creïble. El pla que jo don al director és el final, és el que es veu a la pel·lícula.

Quin és el moment a partir del qual començau a treballar en superproduccions?

Cargando
No hay anuncios

Quan em contractà l'empresa MPC, que és l'estudi d'audiovisuals més gran del món. Amb ells vaig treballar a 'Pirates del Carib: La venjança de Salazar' i allà em varen donar bastanta batalla. Hi vaig estar de 2015 fins a l'any passat i després ja vaig tenir currículum per poder tirar pertot.

En què treballau ara?

Intent agafar projectes que m'interessen. Ara mir on es fan els projectes, que potser duren dos o tres mesos, i ja puc anar triant, en lloc de fer llargues estades que potser no m'agraden. També tenc temps per fer projectes personals i documentals, ja que també m'agrada molt dirigir. En aquesta feina hi ha molta pressió i per poder fer això a vegades necessit aturar un poc.

Cargando
No hay anuncios

Són moltes hores?

Sí, sobretot quan tens dates d'entrega. He fet feina amb pel·lícules que el termini d'estrena era de dues setmanes i jo encara hi treballava. En moments així, sí que hi ha molta pressió i s'han de fer moltes hores.

La vostra feina us obliga a ser un poc nòmada, us suposa això un problema?

Cargando
No hay anuncios

No em suposa cap problema quant a l'adaptació. Al Canadà, per exemple, l'hivern és dur perquè arribam a estar a menys de trenta graus. Però jo no cap tenc problema a canviar de ciutat i així puc triar més els projectes.

Quan vàreu començar a introduir-vos al món audiovisual us pensàveu arribar tan enfora?

Sí que m'ho pensava perquè volia arribar-hi, era l'objectiu. Així i tot, mai havia pensat que podria fer feina en un pla com el de Johnny Depp o treballar amb el director Ridley Scott a 'Alien'. Ho podia imaginar, però no m'ho hauria cregut.

Cargando
No hay anuncios

La pel·lícula més especial, la més complicada i un director.

Em qued amb 'Pirates', perquè és la primera superproducció de més de 200 milions de dòlars en què vaig fer feina. Vàrem fer molta feina amb el 3D de Javier Bardem i va ser molt complicada. Hi va haver gent que va estar fins a tres anys fent feina a la pel·lícula. Jo, només mig any, però va ser un projecte molt guapo i el supervisor era molt bo. Com a més difícil diria 'Black Panther', però no tècnicament, sinó per la responsabilitat, perquè havia de controlar més gent. Dels directors, cada un és peculiar a la seva manera. Em va agradar treballar amb Ridley Scott, però ja té els seus anys i és de la vella escola, per això en algunes coses no ens acabàvem d'entendre. Patty Jenkins, de 'Wonder Woman', és molt bona. El director grec Yorgos Lanthimos és molt rar i els de 'Juego de Tronos', molt exigents.

De cara al futur, com us veis d'aquí a uns anys?

Cargando
No hay anuncios

Em veig muntant un estudi a Mallorca i fent cada any en un o dos projectes importants a fora, perquè el tema de la confidencialitat és molt estricte i no et poden enviar els plans. Potser també es podria treballar amb sèries independents, que sí que els podrien enviar. És una idea a llarg termini i complicada, però seria ideal.

A les Balears ens falta un llarg recorregut en aquest món?

Sí, perquè és un món molt internacionalitzat. No només hi ha poca cosa d'efectes visuals a les Balears, sinó en tot Espanya, on només hi ha dos o tres estudis que treballen amb superproduccions internacionals. Jo mai he pogut fer feina a Espanya. El cine encara necessita molt de camí i estaria bé que hi hagués més ajuda i més estudis.